۶ روش برخورد درست با زن ها در رابطه زناشویی

چگونگی برخورد درست با زن ها از دیدگاه اسلام

دوستان عزیز سایت آگاه باشیم در مقاله های قبل در مورد حق و حقوق زنان صحبت کردیم. اکنون قصد داریم به ۶ روش برخورد درست با زن ها در رابطه زناشویی بپردازیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

پادکست برخورد درست با زن ها در رابطه زناشویی

۱ – چشم پوشی از خطاهای همسر و بخشیدن او

هر کسی ممکن است اشتباه و خطا کند. گاهی اوقات، همسر شما به صورت عمدی یا غیر عمدی مرتکب اشتباهی می شود. مثلا: غذا می سوزد، شیشه می شکند، بچه زمین می خورد، ظرف غذا واژگون می شود و … در چنین شرایطی شما باید این موضوع را نادیده بگیرید، از این اشتباه چشم پوشی کنید و با حرف زدن و نصیحتی سازنده، به این موضوع پایان دهید.

در احادیث آمده است: «حق زن است که اگر اشتباهی کرد، مرد گذشت کند و او را ببخشد.» امام على (ع) فرمود: «بخشش و گذشت، تاج خوبی ها است.» رسول خدا (ص) نیز فرموده اند: «عفو و گذشت باعث عزت و سربلندی انسان می شود و مزایای زیادی دارد.» همچنین فرمود: «کسی که بسیار اهل عفو و گذشت باشد، عمرش طولانی می شود.»

بنابراین، مرد زندگی باید اهل بخشش و گذشت باشد و طرز برخورد درست با زن این است که با بزرگواری و بزرگ منشی از کنار خطاهای همسر خود بگذرد و آن اشتباه را به او یادآوری نکند.

۲ – محبت کردن به همسر

شعر معروفی داریم که می گوید: «از محبت خارها گل می شود» یا ضرب المثلی داریم که می گوید: «می توان مار را با محبت از لانه اش بیرون کشید» این جملات، به راستی تاثیر و معجزه محبت کردن را به ما نشان می دهند.

محبت کردن به هر کسی، نتیجه مثبتی دارد. انسان ها، باید نسبت به یکدیگر محبت و رحمت داشته باشند. زن و شوهر، زندگی خود را با عشق و محبت آغاز می کنند و باید بکوشند همواره به یکدیگر مهر بورزند. مردان باید لطافت روحی زنان را درک کنند و طرز برخورد درست با زن این است که با محبت کردن و عشق ورزیدن، او را به سمت خود بکشانند.

قرآن کریم فرمود: «خداوند بین شما زن و شوهر دوستی و مهربانی قرار داد.» همچنین در حدیثی آمده است: «محبت به زن، از اخلاق انبیا است.»

امام صادق (ع) نیز در مورد طرز برخورد درست با زن ها فرمود: «مرد، در برابر همسر خود از رعایت سه چیز ناگزیر است: با او هم فکری و موافقت کند تا محبت او را به خود برانگیزاند و دلش را به خود متمایل کند. هم چنین باید با محبت خود، قلب زن را تسخیر کند و او را عاشق و فدایی خویش سازد.»

در نتیجه محبت کردن و عشق ورزیدن به همسر، از جمله کارهای واجبی است که مردان باید در برخورد درست با زن ها انجام دهند تا عشق و وفاداری آن ها را نسبت به خود و رابطه زناشویی شان بیشتر کنند.

دوری از آزار رساندن به همسر

۳ – دوری از آزار رساندن به همسر و کتک زدن او

مردی که جسم نحیف همسرش را کتک می زند، هنوز بچه و ناعاقل است. احادیث دین ما، کتک زدن زن را کاری بسیار زشت و ناپسند می داند. رسول خدا (ص)، کتک زدن زن را سخت نکوهش کرده است. مرد نباید در زندگی تا مسئله ای پیش می آید و عرصه بر او تنگ می شود، اقدام به کتک زدن زن کند و زندگی را بر او تلخ کند. انسان ها با کتک زدن ادب نمی شوند. در واقع، کتک زدن زن، ناشی از ضعف مدیریت مرد است. مردی که با صلابت و قوی باشد، هرگز همسرش را کتک نمی زند.

گاهی هم بعضی زنان را دیده ایم که دست بزن دارند و دیگران را کتک می زنند، این موضوع نشانه ضعف و ناتوانی زن است. در هر صورت، کتک زدن زن، کار بسیار زشتی است و به تدریج کانون خانواده را سرد می کند. مردان باید از این عادت بسیار ناپسند دوری کنند و هیچ گاه همسر خود را کتک نزنند.

۴ – تامین مخارج شخصی همسر

زن نباید در زندگی احساس تهی دستی کند. ظاهر و نوع زندگی زن باید به گونه ای باشد که شخصیتش نزد خانواده خودش و خانواده همسرش حفظ شود. گاهی اوقات باید مبلغی پول همراه زن باشد تا با آن نیازهای معقول خود را برطرف کند. حالا اگر مرد، به همسرش پول ندهد، باعث شکسته شدن شخصیت او و کاهش اعتماد به نفسش می شود. زیرا گاهی همسر با دوستانش یا با افراد خانواده خود به بازار می رود و وقتی پول نداشته باشد، احساس حقارت می کند. به همین دلیل، خوب است که مردان، همواره پولی را نزد همسرشان بگذارند تا او به اختیار خودش آن پول را خرج کند.

جای تاسف است که بعضی از مردان، از طرز برخورد درست با زن ها در این زمینه آگاهی ندارند، این قانون را نمی دانند و آن را رعایت نمی کنند و با همین کار، به قدری زن را در فشار و تنگنا قرار می دهند که زن مجبور می شود برای تامین نیازهای ضروری خود به دیگران روی بیاورد و از آن ها درخواست پول کند. این کارها، به پیکر زندگی و رابطه زناشویی لطمه می زند و شیرینی زندگی را از بین می برد. برای جلوگیری از این اتفاقات، مردان باید طرز برخورد درست با زن ها و وظایف خود را بدانند و پول کافی در اختیار همسرشان قرار دهند.

البته جا دارد که یادآوری کنیم که زن هم در هزینه کردن پول همسر باید دقت لازم را داشته باشد. بعضی از زن ها، حتی اگر نصف پول بانک جهانی را هم در جیب داشته باشند، آن ها را تا ریال آخر خرج می کنند و هنگام بازگشت به خانه، پول کرایه ماشین را از همسایه خود قرض می کنند! به همین دلیل، نه باید زیاد خسیس بود و نه باید ولخرجی کرد. اعتدال و میانه روی، بهترین شیوه ای است که انسان ها می توانند در زندگی خود داشته باشند.

۵ – خوابیدن در خانه خود

گاهی اوقات پیش می آید که مردان باید تا بعد از نیمه شب بیرون از خانه باشند. این مردان باید سعی کنند هرجا که هستند، برای خوابیدن به خانه خود برگردند و در کنار همسرشان بخوابند. زنان، از کارهای روزمره خانه خسته می شوند و تنها امیدشان این است که شوهرشان برمی گردد و در کنار او می توانند آرامش داشته باشند. بنابراین مردان اجازه ندارند که این حق را از زنان خود دریغ کنند.

شاید شما هم مردانی را سراغ داشته باشید که بیرون از خانه غذا می خورند و اگر جایی هستند و دیر می شود، همان مکان می خوابند یا به قدری دیر می آیند که همسرشان از شدت تنهایی و خستگی، خوابش برده است. این کار درست نیست و موجب ناراحتی خانم خانه می شود. طرز برخورد درست با زن ها این است که مردان هرگز نباید بدون اضطرار در بیرون از خانه شب را بگذرانند. مردان باید در کنار همسر خود بنشینند، با او صحبت کنند، تنهایی او را جبران کنند و به او محبت کنند و عشق بورزند. این کارها برای مرد مانند عبادت است. هم چنان که رسول خدا (ص) فرمودند: «نشستن شوهر نزد همسرش، از اعتکاف در مسجد بهتر است.»

۶ – هدیه خریدن برای همسر

مردانی که به مسافرت می روند، باید در هنگام بازگشت به خانه برای همسر خود هدیه بخرند و او را خوشحال کنند. با این کار، مردان می توانند به همسر خود نشان دهند که چقدر به فکر او بوده اند و او را فراموش نکرده اند. دست خالی برگشتن به خانه بعد از مسافرت و تفریح، اصلا توصیه نمی شود.

امام باقر (ع) در مورد طرز برخورد درست با زن ها فرموده است: «به یکدیگر هدیه بدهید؛ زیرا هدیه، دل ها را از کینه و کدورت ها را پاک می کند و باعث برطرف شدن دشمنی می شود.» رسول خدا (ص) فرمود: «به یکدیگر هدیه دهید و محبت کنید؛ زیرا هدیه، کینه ها را از بین می برد.» ، «هدیه دادن، محبت می آورد و دل را پاکیزه می کند.» رسول خدا (ص) هم چنین فرمود: «وقتی یکی از شما به سفر می رود، چون می خواهد برگردد، برای خانواده اش هدیه یا چیز تازه ای هرچند قطعه ای سنگ باشد بیاورد.»

در این حدیث نورانی، منظور از سنگ می تواند سنگ های قیمتی، مانند نگین انگشتر، سورمه دان و … باشد و ممکن است به شدت اهمیت دست خالی نیامدن و سوغات آوردن اشاره کند. در نتیجه، مردان باید برای همسر خود هدیه های کوچک و خاطره انگیز بخرند.

نیازی به پرداخت هزینه های زیاد برای خرید هدیه نیست؛ گاهی می توان با رقم های کمتر، هدایای جالب و به یاد ماندنی خرید. هدیه خریدن و سوغاتی آوردن، باعث افزایش محبت و علاقه زنان می شود. وقتی به همسر خود هدیه می دهید، او احساس باارزش بودن می کند و می فهمد که همسرش به فکر او بوده است و او را فراموش نکرده است. به همین دلیل، به خرید هدیه برای همسران خود عادت کنید تا عشق و محبت در زندگی و رابطه زناشویی شما بیشتر شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.