۵ راهکار ساده برای برطرف کردن ترس از سخنرانی در جمع

چگونه باید ترس از سخنرانی در جمع را از بین ببریم؟!

دوستان عزیز سایت آگاه باشیم اگر شما هم هنگام سخنرانی دچار ترس و واهمه زیادی می شوید، هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد، چون شما تنها کسی نیستید که دارای اختلال گلسوفوبیا یا همان اضطراب گفتاری یا ترس از سخنرانی در جمع هستید. گاهی اوقات حتی قبل از این که شما بخواهید سخنرانی خود را شروع کنید، دچار این نوع استرس می شوید.

مکانیسم دفاعی بدن شما با ترشح آدرنالین به این وضعیت واکنش نشان می دهد. آدرنالین همان ماده شیمیایی است که اگر شما با یک شیر هم مواجه شوید، ترشح می شود. به همین منظور در این مقاله قصد داریم به چند روش ساده برای مهار و رفع ترس از سخنرانی در جمع و بهبود مهارت های ارتباطی بپردازیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

۱ – وقتی ترس از سخنرانی در جمع دارید درون خود را درک کنید

اگر شما تمامی شرایط و ویژگی های مربوط به خود را بدانید، استرس تان کمتر خواهد شد؛ چرا که چیزهای کمتری برای نگرانی وجود دارد. یک راه برای انجام این کار این است که قبل از انجام هر کاری تمرین بسیاری داشته باشید. سعی کنید قبل از هر سخنرانی کلمات کلیدی آن سخنرانی را به خاطر بسپارید، تا اگر مطلبی را فراموش کردید با استفاده از این کلمات بتوانید صحبت های خود را ادامه دهید.

باب پروکر می گوید: «حفظ کردن هیچ مطلبی شما را در زندگی موفق نخواهد کرد، این درک و تفکر درباره مطالب است که منجر به موفقیت شما خواهد شد. بسیاری از افراد به صورت ناخودآگاه هنگام خواندن مطلبی دچار اشتباه می شوند و یا کلمات کلیدی سخنرانی خود را به اشتباه شناسایی می کنند».

درک گفتار و محتوای گفتاری شما باعث می شود که ایده ها و مفاهیم را به کلمات تبدیل کنید، که بعدا می توانید از طریق مکالمه، آن ها را به دیگران انتقال دهید. شما می توانید برای جلوگیری از فراموش کردن مطالب اسلایدهایی را حاوی نکات کلیدی تهیه کنید و هنگام سخنرانی خود از آن ها استفاده نمایید.

شما می توانید برای این که سخنرانی روان تری داشته باشید، طیف گسترده ای از اطلاعات را به دست آورید و بر حسب موضوع سخنرانی خود از آن استفاده کنید.

تمرین سخنرانی در جمع

۲ – برای رفع ترس از سخنرانی در جمع تمرین کنید تا بهترین باشید

بسیاری از افراد به ندرت پیش می آید که بخواهند برای تعداد افراد زیادی سخنرانی کنند. یا به ندرت پیش می آید که افراد بدون هیچ گونه تحقیق و مطالعه اقدام به سخنرانی بکنند.

در حقیقت اگر شما افرادی را مشاهده می کنید که در زمینه سخنرانی بسیار عالی و حرفه ای عمل می کنند، به این دلیل است که آن ها تمرینات بسیاری را در زمینه مهارت های ارتباطی پشت سر گذاشته اند و تجارب زیادی را کسب نموده اند. حتی سخنران های بزرگ مانند جان اف. کندی ماه ها وقت می گذاشت تا متن سخنرانی خود را آماده کند.

سخنرانی در جمع مانند هر مهارت دیگر، نیازمند تمرین است. شما می توانید با تکرار متن سخنرانی خود به طور کامل بر آن مسلط شوید. همان طور که گفته شد شما باید آنقدر تمرین کنید تا بهترین شوید و بتوانید بر ترس از سخنرانی در جمع غلبه کنید.

۳ – قابل اعتماد باشید

قبل از انجام هر سخنرانی در جمع، نباید هیچ احساس بدی نسبت به آن داشته باشید. بسیاری از مردم از سخنرانی برای تعداد افراد زیاد می ترسند و هراس دارند، چرا که فکر می کنند دیگران آن ها را برای ضعف هایشان محاکمه می کنند. با این حال، آسیب پذیری بعضی اوقات به شما کمک می کند، به عنوان یک سخنران معتبرتر خود را معرفی کنید.

به هیچ عنوان تظاهر نکنید که علاقمند به صحبت کردن با دیگران هستید، بلکه باید واقعا این کار را دوست داشته باشید. هر چه شما واقعی تر باشید حرف هایتان برای مخاطبان باورپذیرتر خواهد شد.

سعی کنید موضوع مورد علاقه خود را پیدا کنید و در آن زمینه به صورت تخصصی فعالیت نمایید و درباره آن موضوع با اطرافیان خود تبادل نظر کنید. شما می توانید در هنگام مصاحبه، یک نفر را به صورت تصادفی انتخاب کنید و برای چند دقیقه او را مخاطب خود قرار دهید. با انجام این کار شما راحت تر می توانید ترس از سخنرانی در جمع را از بین ببرید.

شما باید هنگامی که در مقابل دیگران قرار می گیرید کاملا احساس راحتی کنید. این حس را می توانید از طریق تمرین و تجربه به دست آورید. سخنران هایی مانند «باراک اوباما» نمونه اصلی یک سخنران با شور و اشتیاق و با علاقه است.

۴ – کسب تجربه از عدم موفقیت ها برای رفع ترس از سخنرانی در جمه موثر است

اگر شما قبلا سخنرانی انجام داده اید و در آن موفق نبوده اید، سعی کنید آن را بررسی نمایید و از آن به عنوان یک تجربه برای بهبود کارهای بعدی خود استفاده کنید. پس به هیچ عنوان سخنرانی های قبلی خود را فراموش نکنید. مطمئنا ما نسبت به خودمان سخت گیرتر هستیم، ولی باید این را بدانید هنگامی که شما سخنرانی انجام دادید باید آن را کاملا به رسمیت بشناسید و در آینده از آن استفاده کنید.

اگر شما مجبور به انجام کاری هستید پس بهتر است تمام تلاش خود را بکنید و آن کار را به نحو احسن به اتمام برسانید. به هیچ عنوان اجازه ندهید ترس از سخنرانی در جمع و ناامیدی به درون شما نفوذ کند. برای این کار به کارهای خود افتخار کنید.

بهبود سخنرانی

۵ – سخنرانی های بعدی خود را بهبود ببخشید

همان طور که قبلا ذکر شد، تمرین بسیار مهم است. اگر می خواهید مهارت های گفتاری عمومی خود را بهبود ببخشید، و بر ترس از سخنرانی در جمع غلبه کنید، سعی کنید از کسی بخواهید که در طول سخنرانی از شما فیلم بگیرد. بعدا فیلم را تماشا کنید تا نقاط ضعف خود را شناسایی نمایید. در اینجا برخی از سوالاتی که می توانید پس از هر سخنرانی از خود بپرسید، بیان شده است:

کارم چگونه بود؟

آیا می توانم کارم را بهبود ببخشم؟

آیا از چهره یا صدایم مشخص بود که استرس دارم؟

آیا بر روی صحبت هایم مسلط بودم؟

آیا در بین حرف هایم مکث زیادی داشتم؟

به طور کلی روند سخنرانی چگونه بود؟

پس از مشاهده فیلم همه نکات را یادداشت کنید. با این کار شما می توانید به راحتی بر ترس از سخنرانی در جمع غلبه کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.