۶ گام مناسب در جهت تقویت مراقبت های ذهنی برای رشد و توسعه فردی

چگونه برای تقویت مراقبت های ذهنی خود تلاش کنیم ؟

دوستان عزیز سایت آگاه باشیم در این مقاله به شش گام مهم برای تقویت مراقبت های ذهنی و افکاری شما عزیزان می پردازیم که برای رشد و توسعه فردی شما بسیار مفید و کارساز خواهد بود. برای اطلاع از این شش گام تقویت مراقبت های ذهنی و افکاری در ادامه با ما همراه باشید.

۱ – جهت تقویت مراقبت های ذهنی و افکاری، در قدم اول باید فهرستی تهیه نمایید

این فهرست شامل تمامی کارهایی می باشد که از نظر شما، «باید» به آن ها عمل کنید و یا شامل قواعد و دستورالعمل هایی می باشد که قرار است زندگی خود را بر پایه آن ها برنامه ریزی نمایید. حال سعی کنید تک تک موارد لیست را به نوبت مورد بررسی قرار دهید و برای هر یک از بایدهایی که نوشته اید، سوال هایی از قبیل «به چه دلیل باید این کار را انجام دهم؟» و … از خودتان بپرسید.

حال می توانید فهرست مورد نظرتان را این گونه با تغییراتی جدید بنویسید، که اولا تمامی «باید»ها را بردارید و به جای آن ها از کلمه «می توانم» استفاده نمایید؛ و دوم این که از عبارت هایی مانند «اگر واقعا اراده انجام فلان کار را داشتم، می توانستم…» استفاده نمایید؛ حال مجدد فهرست خود را مرور کنید. اکنون نسبت به آن چه احساسی دارید؟ در واقع در این جا، در جهت تقویت مراقبت های ذهنی و افکاری خود، قدم جدیدی برداشته اید.

۲ – از بایدهایی که با زندگی اطرافیان و کل جهان ارتباط داشته استفاده نکنید

در این قدم، برای آن که بتوانید اقدام به تقویت مراقبت های ذهنی تان نمایید، لازم است بایدهایی که با زندگی، اطرافیان و کل جهان ارتباط داشته و به تمامی آن ها اشاره می کند، را استفاده نکنید؛ مانند «او باید تلاش می کرد تا عملکرد بهتری داشته باشد»، «او نباید این چنین رفتاری از خود نشان می داد»، «نباید شرایط این گونه پیش می رفت» و «در مورد این مساله، باید اقداماتی صورت بگیرد». چرا که باید توجه کرد که استفاده از چنین بایدهایی هیچ سودی جز نا امیدی به دنبال نخواهد داشت.

به این خاطر که معقول و منطقی نیست، از تمامی جهان انتظاراتی مبنی بر سازگاری و هماهنگی با هر آن چه ما می خواهیم، داشته باشیم. اگر همواره منتظر این باشید تا شخصی از راه رسیده و شما را تایید نماید تا بتوانید احساس کنید ذهن تان تقویت شده است و بخواهید همه چیز متفاوت باشد، هیچ گاه نمی توانید نسبت به خودتان احساس خوشایندی داشته باشید.

جلوی کسانی که می خواهند همیشه به بایدها و نبایدها وابسته باشید را بگیرید

۳ – جلوی کسانی که می خواهند همیشه به بایدها و نبایدها وابسته باشید را بگیرید

چنان چه شما جزو آن دسته از افرادی می باشید که وابستگی شدیدی به کلمه «باید» دارند، باید بدانید که این رفتار شما نشان دهنده ی برخوردی سرشار از سلطه گری پدر و مادرتان می باشد، که باعث شده است از این مساله رها نشده باشید. اگر شخصی باعث شود تا شما به بایدها و نبایدها وابسته باشید و همواره بر آن ها پایبند بمانید، سعی کنید جلوی آن را با صدای بلند و یا این که در سکوت بگیرید.

سعی کنید سوال هایی از خودتان بپرسید، برای مثال می توانید بپرسید که «این فکر شما از چه چیزی نشات می گیرد؟ چه چیزهایی هستند که باعث می شوند وادارتان کنند تا این نوع طرز فکر را داشته باشید؟» که در بیشتر موارد عامل اصلی این مساله را نمی توانید پیدا کنید، لذا این بایدها در واقع مانع هایی برای تقویت مراقبت های ذهنی شما می باشند.

۴ – بیش از حد در مورد موضوعات مختلف قضاوت نکنید

در این قدم برای آن که بتوانید اقدام به تقویت مراقبت های ذهنی تان نمایید، سعی کنید همواره از تعمیم دادن خودداری کنید، برای مثال از عباراتی مانند «من همیشه …»، «من هیچ وقت …»، «او همیشه …» و «آن ها هرگز …» می توانید استفاده نمایید.

جهت تقویت مراقبت های ذهنی تان، بیش از حد در مورد موضوعات مختلفی قضاوت نکنید. برای مثال اگر کار اشتباهی انجام دادید، به این معنی نیست که از پس هیچ کار درست و خوبی بر نمی آیید. زمانی که یک شخص رفتاری نادرست با شما دارد، نمی توانید آن را این گونه قضاوت کنید که تمامی افراد نسبت به شما احساس تنفر دارند، هم چنین این تفکر که در صورت بد رفتاری شخصی با شما، تمامی کائنات بر ضد شما می باشند و تلاش می کنند تا مانع شما شوند، تفکری نادرست می باشد.

۵ – تفکر سیاه و سفید را از خودتان دور کنید

ممکن است کاری وجود داشته باشد که نتوانید به طور حتم در آن به موفقیت کامل برسید، اما نمی توانید به خاطر این مساله به این نتیجه برسید که توانایی به دست آوردن هیچ چیز ارزشمندی را ندارید. سعی کنید به جای این تفکر که مانعی برای تقویت مراقبت های ذهنی شما می باشد، از هر شکست و عدم موفقیت خود به تجربه ای جدید برسید، چرا که هر چیزی می تواند به اندازه ای خاص، برای شما ارزشمند باشد.

تقویت مراقبت های ذهنی

۶ – برای تقویت مراقبت های ذهنی تان، از اغراق کردن و بزرگ کردن مسایل دوری کنید

از جملاتی با مضمون منفی مانند «این کار بسیار ترسناک بوده و باعث نا امیدی می شود»، «این اتفاق یک شکست کامل و مصیبت مطلق می باشد»، «من تمامی فرصت هایم را برای همیشه از دست داده ام» پرهیز کنید و در مقابل می توانید از عبارت هایی که مثبت تر، خوش بینانه تر و ملایم تر بوده و باعث تقویت مراقبت های ذهنی شما می شوند.

مانند «این مساله مقداری ناجور می باشد»، «امیدم را کمی از دست داده ام»، «این نتیجه، همانی نیست که انتظارش را داشتم اما باز هم خوب است»، «برای آن که بتوانم به موفقیت برسم، مانع هایی بر سر راهم بود» و «با بررسی جنبه های مختلف شرایط کنونی، راهی برای حل آن پیدا خواهم کرد» استفاده کرد.

تلاش برای اصلاح باورهای درونی در خود

باور در یک فرد مجموعه ای از اندیشه های درونی می باشد که آن شخص آن ها را به عنوان واقعیت قبول دارد. بیشتر باورهایی که در یک فرد شکل می گیرند، به دلیل شرطی شدن های دورانی کودکی اش و فرهنگی می باشد که در گذشته با آن مواجه بوده است. در واقع تمامی این ها بدون آن که شما خودتان بخواهید یا برای به دست آوردن آن ها تلاشی انجام داده باشید، به سمت شما جذب شده اند.

در نتیجه برخی از باورهای وجودی شما در کودکی به سمت شما جذب شده اند، اما در مقابل بعضی از باورها وجود دارند که در دوران بزرگسالی تان در شما ایجاد شده اند و در نتیجه یاد گرفته اید تا تعریفی خودمانی از دنیا داشته باشید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.