حقوق زن در زندگی زناشویی چیست؟!

حقوق زن در زندگی زناشویی از دیدگاه اسلام

دوستان عزیز سایت آگاه باشیم در این مقاله قصد داریم در مورد حقوق زن و شوهر از یکدیگر صحبت کنیم و در مورد چگونگی برآورده کردن درست نیازهای همسر توضیح دهیم تا همسران بتوانند با رعایت این حق و حقوق در قبال یکدیگر پیوند و رابطه زناشویی خود را مستحکم و پابرجا نگه دارند. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.
زن و شوهر، هر کدام دارای وظایف خاصی هستند. هم چنین هر یک از زوجین، حقوقی بر گردن همدیگر دارند که باید نسبت به آن ها پایبند باشند. ابتدا با وظایفی که مردان در مقابل زنانشان دارند، بحث را شروع می کنیم. وقتی مرد، خانمی را به عنوان همسر انتخاب می کند، در واقع مسئولیتی را بر عهده می گیرد که تا آخر باید تلاش کند آن مسئولیت را به بهترین وجه انجام دهد. مسئولیت مرد در برابر زن، شامل امور واجب و مهم و مسائل اخلاقی می شود.

پادکست حقوق زن در زندگی زناشویی

۱ – نفقه

مهم ترین مسئولیت مرد، پرداخت نفقه به زن است. «نفقه» یعنی تأمین هزینه زندگی همسر. نفقه شامل هزینه خوراک، پوشاک، مسکن، دارو و درمان می شود. دین اسلام، تامین هزینه های زندگی را به دوش مردان می گذارد و در عوض، امور لطیف و ظریفی چون رسیدگی به امور فرزندان و تربیت آن ها را بر عهده زن می گذارد.

یکی از حقوق زن ها این است که مردان موظف هستند تا زمانی که زنان به وظایف واجب خود عمل می کنند و مطیع شوهر خود هستند، مخارج زندگی آن ها را در حد شأن و جایگاهشان تأمین کنند؛ در غیر این صورت زن می تواند و حق دارد نفقه را با روش های دیگر از مرد درخواست کند.

از امام صادق (ع) سؤال شد: «زن چه حقی بر مرد دارد؟» حضرت فرمود : «حقوق زن بر گردن شوهرش این است که شکم او را سیر کند و بدنش را بپوشاند.» آن فرد دوباره پرسید: روغن و دیگر وسایل حمام چه؟ حضرت فرمود: «مرد باید یک روز در میان وسایل شستشو و حمام کردن همسرش را فراهم کند.» فرد پرسید: «گوشت چه؟» حضرت فرمود: «باید در هر سه روز، یک بار و در هر ماه، ده بار برایش گوشت بخرد.» آن شخص پرسید: «رنگ و دیگر وسایل آرایش چه؟» حضرت فرمود: «باید هر شش ماه یک مرتبه برایش تهیه کند تا همسرش خود را با آن ها آراسته کند.» آن گاه حضرت فرمود: «باید در هر سال، چهار پارچه لباس برای او تهیه کند، دو لباس زمستانی و دو لباس تابستانی و فصل هر میوه ای که بود و عموم مردم از آن می خورند، برایش تهیه کند و روزهای عید، غذای خاص و خوشمزه برایش آماده کند.» بنابراین، تامین مخارج و هزینه های زن بر عهده مرد است و شوهر باید این هزینه ها را تامین کند.

۲ – نزدیکی با همسر

مردان باید حداقل هر ۴ ماه یک بار، با همسر خود رابطه برقرار کنند. این موضوع از واجبات حقوق زن به شمار می رود و کنار گذاشتن این کار، بدون رضایت خود زن جایز نیست. همان طور که مردان دارای غریزه جنسی هستند و باید از راه حلال به این غریزه پاسخ دهند تا به فساد و خلاف کشیده نشوند؛ زنان نیز غریزه جنسی دارند و شوهران باید از راه حلال آن ها را ارضا کنند تا به کار نادرست و فحشا کشیده نشوند.

۳ – همبستر شدن با همسر

در دین اسلام آورده شده که یکی از حقوق زن این است که مرد از هر چهار شب باید یک شب با همسرش هم بستر شود و در کنار او بخوابد. البته بهتر است مردان در همه شب ها در کنار همسر خود بخوابند. حق هم بستر شدن با حق نزدیکی فرق دارد. نزدیکی در هر چهار ماه و کنار او خوابیدن، دو حق جدای از هم هستند. حالا اگر شخص، چندین همسر داشته باشد، باید عدالت را در همبستر شدن با زنان رعایت کند.

رسول خدا (ص) اگر برای عبادت هم می خواست بلند شود، از آن همسرش که نوبتش بود، اجازه می گرفت. مثلا شبی پیامبر خدا (ص) وارد اتاق عایشه شد و در بستر کنار او خوابید، سپس از عایشه اجازه خواست که برای عبادت از پیش او برود. عایشه هم موافقت خود را اعلام کرد. آن گاه حضرت برخاست و مشغول عبادت شد.

امیر مؤمنان (ع) فرمود: «کسی که دارای دو همسر است، وقتی نوبت یکی از آن ها است، نباید در خانه دیگری وضو بگیرد.» رسول خدا(ص) نیز فرمود: «هرکس دارای دو همسر باشد و میان آن ها عدالت برقرار نکند، روز قیامت در حالی که دست های او بر گردنش آویزان و بسته است به جهنم می رود.» با این احادیث، به اهمیت رعایت حقوق زن در ابعاد جنسی و همبستر شدن پی می بریم.

آرایش برای همسر

۴ – آرایش و رعایت پاکیزگی برای همسر

معمولا دیده ایم که مردان از همسر خود انتظار دارند که آرایش کنند، خود را تمیز نگه دارند، بهترین لباس ها را بپوشند، بوی خوب بدهند تا زیبا و دلربا شوند؛ اما گاهی مردان توجه ندارند که خودشان نیز این وظیفه را در مقابل همسر خود دارند و باید این اصول را به خوبی رعایت کنند.

همان طور که مردان از زنان انتظار دارند که خوشبو و تمیز باشند، یکی از حقوق زن ها هم این است که همسری خوش تیپ، تمیز و خوشبو داشته باشند. در نتیجه مردان، باید خود را برای زنان آراسته کنند. هیچ مردی نباید با بوی بد مانند بوی عرق و بوی سیگار به همسرش نزدیک شود؛ بلکه باید خود را برای زنش آماده کند، دهانش را مسواک بزند، از عطر استفاده کند و به حمام برود تا زن از دیدن او لذت ببرد و برای نزدیک شدن به او ترغیب شود.

حسن بن جهم می گوید: «امام موسی بن جعفر (ع) را دیدم که با حنا مویش را رنگ زده بود. عرض کردم: موهایتان را رنگ زده اید؟ حضرت فرمود: آری! شوهر اگر به خود برسد، عفت زنان بیشتر می شود. زنان وقتی عفت را کنار گذاشتند که شوهران پاکیزه بودن و آراستن را ترک کردند. آن گاه حضرت فرمود: آیا دوست داری زنت را بدون آرایش ببینی؟ گفتم: خیر! فرمود: او نیز چنین است. آن گاه حضرت فرمود: نظافت و خود را خوشبو کردن و زدودن موی اضافی بدن، از اخلاق و روش پیامبران است.»
از رسول خدا (ص) نقل است که فرمود: «لباس هایتان را بشویید، موهای اضافی بدن خود را از بین ببرید، مسواک بزنید، خود را آراسته کنید و نظافت را رعایت کنید؛ زیرا مردان بنی اسرائیل، این کارها را انجام ندادند و زنانشان به سراغ کارهای زشت و فحشا رفتند.»

امام رضا (ع) فرمود: «خداوند، زیبایی و آراستگی را دوست دارد.» همچنین فرمود: «پیامبر (ص) بیشتر از آنچه خرج غذا می کرد، خرج بوی خوش و عطر می کردند.» در نتیجه همان گونه که مردان زیبایی و آراستگی را دوست دارند، یکی از حقوق زن ها هم این است که شوهر خود را آراسته و خوشبو ببینند.

۵ – بخشش و سخاوتمندی

اگر مرد درآمد خوبی دارد و توانایی این کار را داشته باشد، یکی از حقوق زن این است که لباس، غذا و مانند آن را برای همسرش تهیه کند و در زندگی، بخشش داشته باشد. بهتر است مردان از خسیس بودن و نظرتنگی پرهیز کنند و دستشان را در خرج کردن برای زندگی و تامین هزینه های زن و فرزندان باز بگذارند. البته منظور ما ولخرجی و اسراف نیست؛ بلکه با رعایت اعتدال و میانه روی، باید سخت گیری در خرج خانه را کنار بگذارند و خانواده خود را در تنگنا و فشار قرار ندهند.

امام موسی بن جعفر (ع) فرمود: «هر کس که خداوند به زندگی اش وسعت ببخشد و روزی زیادی به او بدهد، او نیز باید برای اهل و عیال خود خرج کند و هزینه های زندگی را برطرف کند؛ وگرنه ممکن است آن نعمت از دستش برود.» همچنین فرمود: «در هر جمعه، میوه تازه برای خانواده خود هدیه کنید تا به خاطر آمدن جمعه خوشحال باشند.»
امام رضا (ع) فرمود: «مرد باید در خرج کردن بر اهل و عیال خود دست و دل باز باشد تا مرگ او را آرزو نکنند.» امام سجاد (ع) فرمود: « مؤمن از خداوند روزی می گیرد، هرگاه روزی اش زیاد شود، بیشتر برای خانه خرج می کند و هرگاه روزی اش کم شود، صرفه جویی کرده و کم خرج می کند.»

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.