بهترین روش برای رسیدن به خودباوری و رشد و توسعه فردی چیست؟!

خودباوری و رشد و توسعه فردی چه تاثیراتی روی شخصیت و موفقیت ما دارد؟!

انسان با داشتن خودباوری و رشد و توسعه فردی می تواند به رشد و توسعه فردی و تمام خواسته های خود در زندگی دست پیدا کند. در طول تاریخ بارها اتفاق افتاده است که برخی از انسان ها هیچ چیزی نداشته اند و تنها سرمایه آن ها خودباوری و رشد و توسعه فردی بوده است؛ اما به طرز حیرت آوری موفق شده اند در حیطه ی فعالیت خود به قله های رفیع افتخار دست پیدا کنند.

در صورتی که اگر قبول کنید اتفاقاتی که افتاده مربوط به گذشته است و دیگر نباید ناراحت آن ها بود، دقیقاً به تمام چیزهایی که دارید و جایگاهی که اکنون هستید، راضی خواهید بود. همان طور که می دانید، نمی توانید به گذشته برگردید و اتفاقات رخ داده را تغییر دهید، به همین دلیل می بایست با تمام چیزی که دارید و هستید، تمام تلاش خود را انجام دهید تا در زمینه های مختلف پیشرفت کنید.

البته معنای این صحبت این نیست که تنها باید به فکر خود باشید و خود را دوست داشته باشید، زیرا با این کار باعث می شوید از فضیلت و کمال حقیقی دور شوید. خودباوری بسیار راحت است! دقیقا به همان راحتی که گفته می شود. به خاطر داشته باشید که شما مجبور نخواهید بود، برای دستیابی به کمال و رشد و توسعه فردی دست به تغییر در شخصیت خود بزنید. تنها کافی است تفاوت ها و اختلافات را قبول کنید و آن ها را باور نمایید.

به عبارت دیگر، شما باید تمام احساسات بد و خوب، نقاط ضعف، ناراحتی ها، حادثه های ناراحت کننده و غیره را بپذیرید. البته نباید اشتباه کنید، زیرا منظور این نیست که تنبل و تن پرور باشیم و یک زندگی نامطلوب برای خود به ارمغان بیاوریم. حتی نباید هر چیزی باعث خوشحالی ما شود به عبارتی الکی خوش نباشیم. بلکه منظور از این مطلب این است که می بایست خود را همان گونه که هستیم قبول کنیم؛ یا به عبارت دیگر به خودباوری و رشد و توسعه فردی برسیم و سپس جهت دست یابی به اهداف خود، تمام سعی و تلاش خود را انجام دهیم.

در صورتی که در این راه تلاش نکنید و سختی های بسیاری را متحمل نشوید، مطمئناً دست یابی به اهداف و خواسته های تان برای شما تنها یک رویا خواهد بود و هیچ وقت نمی توانید به آن ها دست پیدا کنید. در واقع ما می توانیم تا حد بسیار زیادی تغییر کنیم، ولی برای دست یابی به چنین هدفی باید زمان زیادی صبر کنیم.

خودباوری و رشد و توسعه فردی

خودباوری و رشد و توسعه فردی تنها گزینه ما می باشد

ما مجبور هستیم خودمان را همان گونه که هستیم باور داشته باشیم و هر اتفاقی که برای ما پیش می آید را قبول کنیم. موضوعی که اهمیت دارد، همین است. شما هم مانند دیگران، انسان هستید و این به معنای آن است که یک موجود بسیار پیچیده می باشید. شما به عنوان یک انسان سرشار از بد خلقی، انحراف، گناه، تامل، تردید، تقلید، عصبانیت، اشتباهات، کمبود زمان و آرزو هستید و همه این پیچیدگی ها است که باعث می شود، انسان یک موجود خارق العاده باشد.

بهتر است نسبت به خودتان به خودباوری و رشد و توسعه فردی دست پیدا کنید و بدانید که می توانید با تکیه بر این فاکتور به هر چیزی که می خواهید در زندگی برسید. نمی توان ادعا کرد که هیچ یک از کارهای ما کامل و یا عاری از هر گونه عیب و نقص باشد. ممکن است به همین دلیل باشد که همه ی ما می خواهیم بهترین اتفاق ها برایمان رخ دهد.

باید بسیار هوشیار باشیم و در هر شرایطی آماده باشیم تا کارهای درست را انجام دهید و قبول کنیم که در برخی از روزها می توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم و نباید انتظار داشت که همیشه عملکرد مطلوبی از خود ارائه دهیم. نباید به دلیل ناکامی ها و شکست ها، خود را سرزنش کنید. باید قبول کنید که ممکن است برخی اوقات در رسیدن به اهداف خود با شکست مواجه شوید، چون که شما نیز انسان هستید و یک موجود بدون نقص نیستید و اشتباه کردن انسان ها، یک موضوع کاملاً طبیعی می باشد.

البته اشتباه کردن و شکست خوردن بسیار دردآور است و در صورتی که شکست ها بزرگ و متعدد باشد، کار را برای ما سخت می کند. ولی می بایست به خود باور داشته باشید و در جهت دستیابی به خواسته های خود نهایت تلاش خود را به کار گیرید. خودباوری داشته باشید و زمانی که با شکست مواجه می شوید، روی پای خود بایستید و مصمم و با اراده در جهت پیشرفت خود حرکت نمایید.

خودباوری و رشد و توسعه فردی

مسائل با ارزش را از کارهای بی ارزش جدا کنید

باید بتوانید کارهای مهم را از کارهای بی اهمیت جدا کنید. مهربان بودن، داشتن خودباوری و رشد و توسعه فردی و آزار نرساندن به دیگران، بسیار با ارزش تر از داشتن تکنولوژی های مدرن می باشد. البته نمی توان منکر ارزش های فناوری به خصوص در عصر حاضر شد و منظور از این بحث این است که نباید تنها به یک فناوری خاص تکیه کرد. می بایست به فناوری های مختلف به عنوان یک ابزار نگاه کنیم، نه این که به آن ها مفهوم های ذاتی بدهیم.

همان طور که می دانید انجام دادن فعالیت هایی که برای زندگی تان مفید باشد، اهمیت بسیاری دارد؛ ولی رفتن به خرید در شرایطی که خسته هستید و تنها برای تنوع است، اهمیت خاصی ندارد. البته همان طور که می دانید، خرید رفتن نیز برخی اوقات ضروری است. اما این که چه چیزی اهمیت دارد و چه چیزی اهمیت ندارد، واقعی بودن یا نبودن، با ارزش بودن یا بی ارزش بودن فایده داشتن یا نداشتن است که حائز اهمیت می باشد.

به عبارت دیگر قانون، یعنی تمرکز کردن بر روی چیزهایی که با اهمیت هستند، مسائلی که اهمیت زیادی برای زندگی شما دارد و باعث به وجود آمدن تغییرات مطلوب در شما می شود و به واسطه آن ها می توانید در زندگی خود به شادی دست یابید. در طول زندگی، موضوعاتی هستند که حائز اهمیت می باشند و برخی دیگر نیز اهمیت چندانی برای ما ندارد. به عنوان مثال، داشتن خودباوری در زندگی بسیار با اهمیت است.

البته تشخیص دادن مسائلی با اهمیت و بی اهمیت، نیازمند زمان زیادی می باشد. اختصاص دادن وقت به افرادی که آن ها را دوست داریم، اهمیت دارد اما مصرف کردن جدیدترین مواد ظرفشویی، کاملاً بی اهمیت است. پرداخت کردن بدهی ها و اقساط دارای اهمیت است ولی در مقابل، مارک لباسی که بر تن داریم هیچ اهمیتی ندارد. آموزش ارزش های واقعی و تعلیم دادن کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد، ولی در مقابل استفاده کردن از یک صابون خاص هیچ اهمیتی ندارد. بهتر است درباره کارهایی که اهمیت دارند، بنشینید و به اندازه ی کافی فکر کنید و بر روی آن ها کار نمایید.

حال بگویید که تعریف شما از خودباوری و رشد و توسعه فردی چیست؟ آیا شما هم خودباوری دارید؟ فراموش نکنید که داشتن خودباوری کلید دست یابی به رشد و توسعه فردی و به عبارت دیگر هر موفقیتی می باشد و تنها در صورتی که به خودباوری داشته باشید می توانید در دست یابی به اهدافتان موفق عمل کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.