بهترین روش های درمان آب مروارید از طریق طب سنتی

چگونگی درمان آب مروارید با طب سنتی و گیاهان دارویی

دوستان عزیز سایت آگاه باشیم قبلا در مورد آب مروارید ، انواع و علائم ابتلا به آن به طور مفصل صحبت کردیم. همچنین به انواع عمل های جراحی برای درمان آب مروارید نیز اشاره کردیم. اکنون در این مقاله قصد داریم به عوارض عمل جراحی و چگونگی درمان آب مروارید با روش های طب سنتی بپردازیم. لطفا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

عوارض احتمالی عمل کاتاراکت

عمل کاتاراکت معمولی که بیماری دیگری به همراه ندارند، در تعداد بسیار زیادی از موارد بدون عوارض جانبی انجام می شود. اما تضمین انجام عمل بدون هیچ عارضه ای ممکن نیست. این احتمال وجود دارد که بیمار شاهد عوارضی باشد. ما در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره کرده ایم:

۱ – خونریزی قسمت پشتی کره چشم در هنگام تزریق ماده بی حس کننده. اگر شدید باشد انجام عمل ممکن است چند هفته ای عقب بیفتد.

۲ – پارگی کپسول عدسی که در صورت شدید بودن، کارگذاری لنز در اتاق خلفی را غیرممکن می کند.

۳ – خونریزی داخلی چشم که کمتر اتفاق می افتد، اما افراد سن بالا و افرادی که دچار فشار خون زیاد هستند، ممکن است دچار آن شوند.

۴ – التهاب قرنیه که از روز بعد عمل ظاهر شده. شاید این مشکل موقت و یا دائمی باشد.

۵ – التهاب داخل چشمی. احتمالاً ۱ یا ۲ روز بعد از عمل شروع شده و چند روزی ادامه دارد.

۶ – عفونت داخل چشم که احتمال بروز آن از دو روز بعد از عمل وجود دارد. نشانه آن نیز درد شدید چشم، حساسیت به نور، ورم پلک و کاهش دید است که در این شرایط لازم است سریعاً برای درمان آب مروارید اقدام شود.

۷ – تغییرات در بخش زجاجیه چشم و جداشدن پرده شبکیه. این مورد شاید ماه ها یا حتی چند سال پس از انجام عمل، ظاهر شود.

۸ – عوارضی از جمله آستیگماتیسم، نزدیک بینی و دور بینی.

درد، ریزش اشک، حساسیت نسبت به نور، کم شدن قدرت دید، ورم پلک و سرخی غیرطبیعی چشم از نشانه های آشکار هستند. این افراد بهتر است به محض مشاهده چنین مواردی به پزشک مراجعه کنند، تا احتمال درمان آب مروارید به طور موفق بیشتر باشد.

بینایی طبیعی

بازگشت بینایی طبیعی

تنها چند روز پس از انجام عمل درمان آب مروارید می توانید فعالیت های خود را آغاز کنید. با این وجود، ممکن است قدرت بینایی تا مدتی به طور کامل بازنگردد. پس از عمل، چشم به مقداری زمان نیاز دارد تا به شرایط عادت کند. زمانی که دید کافی برای رانندگی را به دست آوردید، می توانید رانندگی کنید. اما در این دوره احتیاط کردن بسیار توصیه می شود.

اگر IOL در چشم قرار داده شود، ممکن است رنگ ها روشن تر و یا حتی کمی آبی به نظر برسند. همچنین قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید ممکن است برخی رنگ ها را تا مدتی تغییر دهد. حدود چند ماه بعد باید منتظر از بین رفتن این مکشلات و تغییرات باشید. بعد از عمل نیز ممکن است عینک دیگری نیاز باشد.

آب مروارید ثانویه

روش های نوین جراحی برای درمان آب مروارید این امکان را فراهم آورده تا کپسول خلفی عدسی از چشم خارج نشود. اما گاهی این لایه کدر شده و باعث محو شدن بینایی می شود که به آن «آب مروارید ثانویه» می گویند. این مشکل ممکن است ماه ها یا سال ها پس از انجام عمل رخ دهد. بد نیست بدانید در افراد جوان تر احتمال بروز چنین موضوعی بیشتر است. لیزر برای درمان آب مروارید ثانویه مناسب است.

محافظت از بینایی

مشخص نیست که چگونه باید از ابتلا به آب مروارید پیشگیری نمود، اما معمولا برای افراد بالای ۶۰ سال، مشکلات بینایی فراوانی ایجاد می شود. پس اگر ۶۰ سال یا بالاتر سن دارید، باید به طور مرتب، مورد معاینات کامل چشمی قرار بگیرید، تا علایم بیماری هایی مانند آب مروارید، آب سیاه، مشکلات بینایی که بر اثر سن ایجاد شده و سایر اختلالات، در صورت وجود مشخص شوند.

روش های درمان آب مروارید در طب سنتی

روش های درمان آب مروارید در طب سنتی

یکی از راه های درمان آب مروارید، شستشوی چشم با عرق رازیانه است. شستشو را به مدت ۴۰ شب ادامه دهید تا بهبود بیماری حاصل شود.

همچنین می توانید ریختن شبی یک قطره آبلیمو داخل چشم را برای درمان آب مروارید امتحان کنید. لازم است این عمل به مدت ۴۰ شب ادامه پیدا کرده و پس از آن، ۴۰ شب دیگر یک قطره عسل درون آن ریخته شود.

حجامت نیز از دیگر روش های درمان آب مروارید به وسیله طب سنتی محسوب می شود. برای انجام حجامت به منظور بهبود آب مروارید، این کار باید توسط افراد متخصص و حرفه ای، در ناحیه پشت گوش انجام شود و دو هفته بعد، حجامت در بخش گیجگاهی صورت بگیرد.

نقش تغذیه در ابتلا به بیماری های چشمی و اساساً در سلامت تمام اجزای بدن بسیار مهم است. در برنامه غذایی فاقد میوه و سبزیجات، به دلیل کمبود ویتامین A افراد بیشتر به ضعف در دید دچار می شوند. بنابراین برای کمک به درمان آب مروارید، مواد غذایی حاوی ویتامین A مصرف کنید.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آب مروارید، به همراه غذا روزانه دو تا سه عدد هلیله سیاه میل یا یک قاشق چای خوری از پودر آن را مصرف کنید. خوردن یک لیوان آب هویج در طول روز تا عصر، یا مدت بین شب تا سحر نیز از جمله کارهایی است که می توانید برای رهایی از این بیماری یا بهبود وضعیت انجام دهید.

قبل از خواب شبانه، تعداد دو تا پنج قره قات سیاه میل کنید. استفاده از یک حبه سیر به همراه شام راه دیگری برای بهره مندی از خواص معجزه آسای سیر برای درمان آب مروارید است. در ضمن می توانید به همراه غذا یک عدد پیاز و بعد از اتمام وعده غذایی، یک سیب شیرین بخورید.

برای درمان آب مروارید از طریق روش طب سنتی، به اندازه نوک قاشق چای خوری پودر زعفران را با وعده غذا یا آب جوش ولرم مصرف کنید.

در طب سنتی مصرف نخود فرنگی و عدم زیاده روی در استفاده از آن، برای درمان آب مروارید توصیه شده است. همچنین می توان دمنوش میوه گل نسترن را میل کرد و از خواص آن بهره برد.

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ موجود در ماهی و یا روغن ماهی بسیار مفید هستند و سلامت بدن را حفظ می کنند.

سعی کنید از مصرف شکر، آرد سفید، شیر، چربی های اشباع و غذاهای فرآوری شده دوری کنید و آن را به حداقل ممکن برسانید.
استفاده از حبوبات، سیر، پیاز (حاوی ماده کوئرستین)، سبزیجات زرد و سبز تیره رنگ که کاروتن دارند و برای بینایی بسیار مفید هستند. به طور کلی میوه ها و سبزیجات تازه ‏به ویژه اسفناج، لوبیا و گوجه فرنگی. آب هویج و اسفناج نیز بسیار موثر هستند. بلوبری را در فصل تابستان استفاده کنید زیرا قادر است از آب مروارید پیشگیری به عمل آورد.

ویتامین C یکی آن مهم ترین آنتی اکسیدان ها و محافظی عالی برای چشم است. این نوع ویتامین را می توان در زغال اخته، آناناس و شاتوت به مقدار مناسب پیدا کرد. فلفل سبز را نیز می توان منبع خوب ویتامین C و آنتی اکسیدان ‏دانست که کالری خیلی کمی دارد. مصرف آن نقش اساسی در جلوگیری از ابتلا به آب مروارید و مشکلات چشمی در افراد مسن دارد.

یکی از گیاهانی که در جلوگیری از ابتلا آب مروارید تاثیر می گذارد، قره قات سیاه است علاوه بر این، اسیدهای آمینه مانند سیستئین، گلوتامیک اسید وگلایسین، از جمله آنتی اکسیدان های قدرتمند و سودمند برای چشم هستند.

گلایسین در بدن انسان موجب تولید کولاژن می شود. کولاژن قادر است عدسی چشم را ترمیم کند و برخی عوامل مانند ویروس های مضر چشم را نابود کند. یک روش هم این است که هر روز چشمان خود را با دم کرده ختمی ذهبی شست و شو دهید.

نخود فرنگی حاوی لوتئین است که ریسک مبتلا شدن به بیماری های چشمی را کاهش می دهد. بعضی گیاهان مانند اکلیل کوهی، مرزنجوش، برگ رازیانه و ریشه سنبل الطیب باعث بهبود حس بینایی می شوند. گل همیشه بهار مانع ورم چشم می شود، زوفا از خونریزی چشم جلوگیری می کند و خاصیت ضد بیماری شب کوری در شنبلیله یافت می شود. همچنین می توانید آب میوه و سبزیجات مفید مثل گوجه فرنگی، آب لیموترش و … را برای درمان آب مروارید استفاده کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.