آیا می دانید با این ۷ گام ساده می توانید به رشد اقتصادی کسب و کار برسید

۷ گامی که برای رسیدن به رشد اقتصادی در کسب و کارتان باید بردارید

طبق گزارشاتی که از اداره تجارت های کوچک منتشر شده، نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصد از کسب و کارها و واحدهای تجاری در همان سال های اولیه فعالیت خود با شکست مواجه می شوند، ۸۰ درصد از آن ها به مدت ۵ سال دوام می آورند و ۹۶ درصد از آن ها پس از گذشت ۱۰ سال ورشکست می شوند. البته باید این فرض را در نظر بگیرید که با اقتصاد پایداری روبرو هستید.

دوستان عزیز سایت آگاه باشیم دقت داشته باشید در یک اقتصاد دشوار رقابتی، در اقتصاد جدید و یا در اقتصاد رو به رشد، اصولی وجود دارد و آن این است که همواره با مشتریان خود صادق باشید. به همین منظور در این مقاله قصد داریم هفت گام مهم در ایجاد رشد اقتصادی در کسب و کار را برای شما عزیزان بیان کنیم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

انگیزه داشتن

۱- انگیزه داشته باشید

مطمئنا در صورتی که بتوانید انگیزه لازم برای رسیدن به آن چیزی که در ذهنتان وجود دارد را به دست آورید، در رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نخواهید کرد. لحظه ای به عقب برگردید و به زمان هایی فکر کنید که یک موفقیت غیرمنتظره را به دست آورده اید، آیا این موفقیت نوعی بازی بوده که در آن برنده شده اید؟ و یا این که چه نوع موفقیت ارزشمندی در زندگی شما محسوب می شده است؟ در آن لحظه چه احساسی داشتید؟

در واقع این گونه عنوان می شود که بدن انسان نمی تواند تفاوتی میان موارد واقعی و غیرواقعی یا «موهوم» ایجاد کند؛ ولی ذهن انسان این قابلیت را دارد که واقعیت ها را در خود دیکته کند. طی مطالعاتی که انجام شده است محققان به این نتیجه رسیده اند که ورزشکاران نمی توانند یک بازی واقعی را از یک بازی خیالی تشخیص دهند، وقتی آن ها یک حرف را در نظر خود مجسم می کنند، همان اعصاب و شرایط واقعی در آن ها تحریک می شود.

وقتی احساس موفقیت و یا احساس برنده بودن را به خود یادآوری می کنید و در خاطرتان زنده می کنید، مطمئنا احساس خوبی وجود شما را فرا خواهد گرفت و سعی می کنید این احساس خوب را به اطرافیانتان نیز انتقال دهید. حال در این قسمت در نظر داریم بگوییم که «احساس برنده شدن» چگونه در ذهن ایجاد می شود:

• تجاربی که از قبل به دست آورده اید را به خاطر بیاورید و آن ها را در ذهن خود بگذرانید، همان تجاربی که در آن ها احساس برنده شدن داشتید.

• برای لحظه کنونی یا فعالیت در آینده، از آن احساس استفاده کنید.

• فرض را بر این بگذارید که نتیجه مثبتی را به دست آورده اید.

• عواطف مثبت را باید جایگزین عواطف منفی کنید.

• تغییرات را به تدریج انجام دهید.

• قانون علت و معلول (سبب و اثر) را در نظر داشته باشید.

هنگامی که احساس برنده شدن و چشم اندازی بهبود یافته در ذهن شما وجود داشته باشد، می توانید این انگیزه را داشته باشید تا به سراغ گام های بعدی برای رسیدن به رشد اقتصادی بروید.

۲- اهداف خود را انتخاب نمایید

این که شما توانایی انتخاب اهداف را داشته باشید به این معنی است که یکی از مهارت های اصلی موفقیت و رسیدن به رشد اقتصادی را دارا می باشید. برایان تریسی می گوید وقتی شما به طور مداوم به اهداف و یا انتخاب هایی که داشته اید فکر می کنید، ذهن شما به صورت ناخودآگاه واکنشی را در برابر این مسئله نشان می دهد.

در واقع ذهن ناخودآگاه شما، هیچ تمایزی قائل نمی شود و سوالی را مطرح نمی کند، تنها به فکر خدمت کردن می باشد. مانند سرور (server) یک کامپیوتر که هیچ گاه هیچ سوالی را از کاربر نمی پرسد، بلکه تنها به انجام تقاضای او فکر می کند. ذهن ناخودآگاه شما نیز از ذهن آگاه تان پیروی می کند. از همین رو کیفیت تغذیه ذهنتان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ذهن ناخودآگاه شما همانند یک کشتی می ماند و ناخدای کشتی، ذهن خودآگاه شما می باشد. یعنی شما تنها چیزی که در این میان کم دارید یک نقشه است.

شاید شما اهداف بزرگی را در سر داشته باشید و برای رسیدن به آن از انرژی و انگیزه خوبی نیز برخوردار باشید، اما هیچ گاه بدون نقشه و بدون هدف نمی توانید در مسیری درست قرار بگیرید و به آن ها برسید. این موضوع، عملا چگونگی زندگی بیشتر مردم را نشان می دهد؛ آن ها ایده های بزرگی را در سر دارند، ولی هرگز مشخص نمی کنند که چگونه و با استفاده از چه ابزارها و روش هایی باید به ایده هایشان دست پیدا کنند و در نتیجه، نتایج متناقضی می گیرند. هنگامی که نقشه موفقیت و رشد اقتصادی را رسم می کنید، باید اهداف و گام های عملی که برای رسیدن به نتیجه نیاز است را نیز در نظر بگیرید.

گام های انتخاب و کسب اهداف به شکل زیر می باشند:

• آن ها را یادداشت کنید.

• به صورت مداوم آن ها را مرور کنید.

• تصاویر آنها را بر روی دیوار بچسبانید.

• فکر خود را روی آن بگذارید که برای رسیدن به اهداف خود و رشد اقتصادی انجام چه کارهایی ضرورت دارد.

• برای آن چیزهایی که در گذشته در اختیار داشته اید، شکرگذار باشید.

• احساس تان باید به گونه ای باشد که گویی به هدف مورد نظر رسیده اید.

• در تمام لحظات زندگی در رابطه با آن ها فکر کنید و صحبت نمایید.

با کمال شگفتی مشاهده خواهید کرد که چگونه به اهداف خود رسیده اید، اهدافی که می خواستید خیلی سریع، به آن ها دست می یابد. در رابطه با اهداف این امکان وجود دارد که انگیزه های بسیار زیادی برای رسیدن به آن ها داشته باشید اما به تنهایی نمی توانید به آن ها برسید.

استخدام افراد مستعد

۳- افراد مستعد را انتخاب نمایید

افراد شایسته را سوار اتوبوس کنید. مطمئن باشید هنگامی که افراد شایسته ای را به استخدام شرکت خود در نمی آورید و یا آن ها را برای شرکت خود حفظ نکنید، اهداف تجاری شما نمی تواند مسیر خود را با موفقیت طی کند و با شکست مواجه خواهد شد.

در واقع استخدام افراد ناشایست نه تنها شما را از رسیدن به اهدافتان باز می دارد، بلکه می تواند اثر فاجعه آمیزی بر روی تجارت شما داشته باشد. افراد نامناسب ساختار تیم را به هم می ریزند، از عملکرد و بهره وری تیم می کاهند و سابقه ای منفی را برای شرکت شما به بار خواهند آورد که بر روی تجربیات و نگرش مشتری تاثیر منفی خواهد گذاشت و در رقابت نیز هزینه های بسیار زیادی را بر شما تحمیل می کنند.

طی مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است محققان به این نتیجه رسیده اند که کارمندان ناشایست می توانند به طور متوسط سه برابر حقوق خود هزینه ایجاد کنند. و نکته عجیب اینجاست که کارفرمایان این افراد، بسیار صبور هستند. اگر به عنوان مدیر یک شرکت در حال فعالیت می باشید، هیچ گاه از اخراج کردن کارمند ناشایست نترسید؛ زیرا اتفاقات بسیار جالبی بعد از این واقعه در شرکت شما رخ می دهد.

شما مشاهده می کنید که کارمندان، خوشحال تر و پاسخگوتر هستند و همچنین در کار تجاری خود به بهره وری بالاتری دست پیدا کرده اید، کارمند جایگزین بهتر می شود و شما نیز آرامش خاطر بیشتری پیدا می کنید. منابع غیر مستقیمی نیز وجود دارد: ازدیاد مشتری، انعکاس مثبت و فرصت های جدید.

۴- تهاجمی باشید

بهترین دفاع، حمله ی خوب است. گاهی اوقات تیم های ورزشی را مشاهده می کنید که در آغاز بازی، کار تهاجمی را در نظر می گیرند و حتی چند امتیاز جلو می افتند. معمولا تیم هایی که محتاطانه بازی می کنند، ۹۰ درصد احتمال باختشان افزایش پیدا می کند.

این مسئله اصلا اهمیت ندارد که موقعیت و وضعیت کسب و کار شما چگونه است، کاری که شما باید انجام دهید این است که همواره و در هر شرایطی بجنگید. هیچ گاه نباید به وضعیتی که در آن هستید قانع شوید و ساکت بنشینید. برای رسیدن به موفقیت و رشد اقتصادی باید به سمت جلو حرکت کنید، زیرا بزرگترین دشمن شما منطقه آرامش می باشد. راهبرد بازاریابی و مداومی داشته باشید و از طریق خلاقیت و نوآوری، کارهای جدید انجام دهید.

مزیت رقابتی

۵- مزیت رقابتی داشته باشید

راز تجارت و رشد اقتصادی، به ویژه در این روزهای پر تلاطم، تمرکز بدون وقفه بر مزیت رقابتی شما می باشد، کاری که باید انجام دهید و دیگران انجام نمی دهند. اما تاکنون به این مسئله فکر کرده اید که مزیت رقابتی چیست؟

در واقع مزیت رقابتی نوع عملکردی است که شما و کسب و کارتان، آن را در حد عالی انجام می دهید و توسط رقیبان تان، نمی تواند به آسانی کپی برداری شود، و حواشی سود آن بسیار بالاست. اما برای کاربرد این محصول و یا خدمات بازار کافی برای آن ها وجود دارد؟ از نمونه های مزیت رقابتی می توان به سیستم های عامل مایکروسافت، آیفون اپل، و موتور جستجوگر گوگل اشاره کرد. البته در این زمینه ها شرکت های دیگری وجود دارند که در حال رقابت می باشند، اما در عمل و بازاریابی در سطح پایین تری قرار دارند.

هنگامی که در رابطه با مزیت رقابتی اطلاعات لازم را به دست آوردید، باید به طور دائم و مرتب بر روی آن کار کنید، همواره در رابطه با آن صحبت کنید و از کارمندان خود بخواهید که آن را ارتقا دهند و در موضوعات بازاریابی و تبلیغات خود برای ایجاد رشد اقتصادی از آن استفاده کنند.

مزیت رقابتی این امکان را فراهم می آورد که با گذشت زمان تغییر کرده و از همین رو این مسئله بسیار اهمیت پیدا می کند که از آن برای فعالیت بازاریابی برای رسیدن به بالاترین نتیجه استفاده کنند. این مسئله اصلا عاقلانه نیست که فقط برای فعالیت هایی پول خرج کنید که مهمترین نتایج را ایجاد می کنند.

۶- به نتایج توجه داشته باشید

حماقت به این معنی است که شما کاری را به صورت مکرر انجام دهید و در عین حال انتظار به دست آوردن نتایجی متفاوت را دارید. این مسئله غیرقابل انکار است که برخی از فعالیت های بازاریابی بیشتر از سایر فعالیت ها نتیجه می دهد و می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر هزینه ها داشته باشد. باید بدانید که دو نوع بازاریابی وجود دارد: داخلی و خارجی. یکی از آن ها خیلی گران تر و پر هزینه تر از دیگری می باشد.

۷- مشتریان خود را حفظ نمایید

طی مطالعاتی که برای حفظ مشتریان انجام شده است، هزینه ی به دست آوردن مشتریان جدید، پنج تا شش برابر حفظ مشتریان فعلی است. از همین رو اکثر تلاش هایی که بازاریابی ها باید انجام دهند در جهت بازاریابی داخلی می باشد و به منظور برقراری ارتباط و ارزش قائل شدن برای مشتریان فعلی شما می باشد. دقت داشته باشید که برای رشد اقتصادی باید هدف شما تنها حفظ مشتری باشد و این که با استفاده از روش های مختلف بتوانید آن ها را تشویق نمایید تا کالا و خدمات بیشتری را از شما خریداری نمایند و همچنین استفاده از محصول و خدمات شما را به دیگران نیز پیشنهاد دهند.

اما برای بازاریابی داخلی همواره چند راهکار وجود دارد: لیست های ایمیل، ایمیل مستقیم و شماره تلفن ها. یکی از عوامل موثر بر بازاریابی داخلی، خدمت به مشتری محسوب می شود. شما باید بدانید که هدف از خدمت به مشتری، ایجاد یک محیط خوب و تجربه ی مطلوب برای مشتریانی است که از اهداف بازاریابی داخلی شما را حمایت می کنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.