با این ۶ راهکار برای همیشه با مشاجره های زناشویی خداحافظی کنید

چگونه می توانیم از بروز مشاجره های زناشویی جلوگیری کنیم؟!

برای داشتن روابط زناشویی پایدار و صمیمانه همواره باید به دنبال راه هایی باشید که با استفاده از آن ها بتوانید از بروز دعواها و مشاجره های زناشویی جلوگیری کنید. به همین منظور در این مقاله برای شما دوستان عزیز سایت آگاه باشیم ۶ راهکار ارائه داده ایم که با استفاده از آن ها می توانید برای همیشه با مشاجره های زناشویی خداحافظی کنید. لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

پادکست مشاجره های زناشویی

۱ – گوش کردن را تمرین کنید

شما همواره باید شمرده و دقیق صحبت کنید و تا حد امکان به صحبت های طرف مقابلتان گوش کنید تا از بروز مشاجره های زناشویی جلوگیری نمایید. اگر روزی همسرتان به شما گفت که رفتار بچگانه ای دارید به سرعت نتیجه گیری نکنید و حالت دفاعی به خود نگیرید، به دقت به او گوش کنید و دلایل او را برای گفتن این حرف جویا شوید. همچنین به بررسی رفتارهای خود بپردازید. اگر در رابطه با موضوع مهمی با همسرتان صحبت می کنید، حتما گفته های او را بازگو کنید تا مطمئن شوید موضوع را درست گرفته اید. شاید این کار در ابتدا عجیب به نظر بیاید، اما باعث شفاف شدن موضوع نیز می شود و هیچ گونه ابهامی باقی نمی ماند در نتیجه از ادامه ی مشاجره های زناشویی جلوگیری می شود.

اگر منظور همسرتان دقیقا همان چیزی که گفته بوده باشد، سعی کنید با عوض کردن لغات دوباره آن را بازگو کنید تا منظور حرف هایتان برای هر دوی شما دقیقا مشخص شود. بعضی وقت ها شخص فقط می خواهد بداند که آیا حرفش شنیده شده و منظورش را فهمیده اند یا خیر.

۲ – سعی کنید از جملات خطابی که «من» شروع می شوند استفاده کنید

از گذشته تاکنون یکی از اصلی ترین دلایل مشاجره های زناشویی انداختن تقصیر به گردن دیگری است، در واقع به جای این که مسئولیت کارها و احساسات مان را برعهده بگیریم، تقصیر را به گردن دیگران می اندازیم. شما همواره باید این مسئله را به خاطر داشته باشید که حرف ها و رفتار دیگران نمی تواند دلیل ناراحتی و عصبانیت ما شود، بلکه برداشت ها و قضاوت هایی که از رفتار و گفتار آن ها داریم، این ناراحتی ها و عصبانیت ها را در وجودمان پدید می آورد. هیچ کس نمی تواند علت احساسات دیگران باشد، اما به خوبی می تواند با بیان چیزی و یا انجام کاری، احساسات منفی و یا افکار منفی را در آنان به وجود آورد.

شما باید یاد بگیرید که علت درونی احساسات خود را بشناسید و تا جایی که می توانید مسئولیت آن ها را بر عهده بگیرید. هرگز سعی نکنید آن ها را به گردن دیگری بیندازید. همچنین با استفاده از جملات خطابی به خود، همسرتان را از تادیب شدن نجات دهید و از بروز مشاجره های زناشویی جلوگیری نمایید. برای این منظور همواره باید از جملاتی استفاده کنید که در آن ها کلمه «من» به کار رفته شده باشد. به یاد داشته باشید که هیچ کس جز خودتان مسئول احساسات شما نیست.

دستور ندهید ، تقاضا کنید

۳ – هیچ گاه دستور ندهید بلکه تقاضا کنید

یکی از عیوب انسان ها این است که همواره می خواهند دستور دهنده باشند. اما باید بدانید وقتی چیزی را صادقانه از کسی درخواست می کنید، با درک و فهم همراه خواهد بود و حتی اگر پاسخ منفی دریافت کنید، به راحتی آن را می پذیرید؛ این در حالی است که اگر آن را دستور دهید، تنها انتظار دریافت پاسخ مثبت را خواهید داشت.

شما به راحتی می توانید دستور و فرمان را از تقاضا تشخیص دهید. زیرا دستور به گونه ای است که اگر طرف مقابل آن را انجام ندهد، تنبیه خواهد شد و یا با تذکر و ترش رویی مواجه می شود. اما در مقابل اگر از کسانی که دوستشان داریم تقاضایی کنیم و یا با حالتی طلبکارانه دستور ندهیم، مطمئن باشید که آن ها نیز به مراتب رفتاری بهتر و شیرین تر خواهند داشت. به یاد داشته باشید که یک تقاضای واقعی؛ کسی را در تنگنا و رو دربایستی قرار نمی دهد.

۴ – همیشه پاسخ دادن بهتر از نشان دادن عکس العمل است

نکته ی مهمی که وجود دارد این است که عکس العمل نشان دادن همواره باعث ایجاد سوء تفاهم، از بین بردن ارتباطات و بروز مشاجره های زناشویی می شود. به همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. «عکس العمل نشان دادن» در واقع نوعی عمل بدون حرف است. شما با عکس العمل خود کاملا غیرمستقیم فکر و احساس خود را نشان داده اید و حرف خود را بیان کرده اید. اما در مقابل «پاسخ دادن» حرف زدن و بیان مستقیم احساسات و افکار محسوب می شود.

عکس العمل در واقع باعث می شود همواره رفتاری از خود نشان دهید، در صورتی که خیلی راحت می توانید با همسرتان صحبت کنید. در واقع نشان دادن عکس العمل اجازه نمی دهد شما به روش خودتان زندگی کنید، از آن لحظه به بعد شما تنها با رفتار و اعمال دیگران رفتار خود را کنترل خواهید کرد.

اگر با برخی از کارها و رفتارهای همسرتان موافق نیستید و این مسئله شما را عصبانی می کند و هر لحظه به دلیل داشتن این احساس خود را ملامت می کنید، بهتر است این احساسات را پنهان کنید؛ زیرا این خود نوعی عکس العمل محسوب می شود و همسرتان هرگز متوجه نمی شود به چه دلیل شما این گونه رفتار می کنید و یا چه کاری انجام داده که باعث بروز این رفتارها از جانب شما شده است. در نتیجه حدس زدن ها را شروع می کند و با حدس های اشتباه خود اوضاع را بدتر می کند. و این حدس و گمان ها باعث سوء ارتباط ها و بروز مشاجره های زناشویی می شود و درک متقابل را دشوارتر می کند.

بنابراین به جای این که به طور غیر ارادی عکس العمل نشان دهید، اول با همسرتان صحبت کنید و بعد رفتار مناسب نشان دهید. وقتی شما عکس العمل نشان می دهید همسرتان نیز متقابلا عکس العمل نشان دهد، آنگاه از هدف اصلی تان دور خواهید شد.

۵ – نحوه ی بروز احساسات باعث ایجاد تنش می شود، باید همواره بدانید که احساسات هرگز اشتباه نمی کنند

حتما مشاهده کرده اید که اکثر زوج ها با یکدیگر صحبت نمی کنند و یا از صحبت کردن طفره می روند؛ باید بگوییم که دلیل اصلی این کار این است که آن ها خوشحال نیستند و یا بر این باورند که احساسات اشتباه دارند. باید به شما بگوییم که احساسات، نه درست هستند نه اشتباه؛ ولی همواره وجود دارند. و این نحوه ی عکس العمل و یا پاسخ ماست که تنش ها یا مشاجره های زناشویی را ایجاد می کند.

ما هیچ گاه لغت مناسبی برای بیان احساسات مان نداریم، این مسئله به خودی خود می تواند گیج کننده باشد. داشتن «فرهنگ لغات احساسات» به ما کمک می کند تا در احساسات و نحوه ی بیان آن ها تمایز ایجاد کنیم و موفق تر ظاهر شویم. مطمئنا این کار باعث می شود تا گزینه ها و فرصت های بیشتری برای برقراری ارتباط با دیگران در اختیار داشته باشیم.

شما همواره باید به خاطر داشته باشید که احساسات به شما اجازه نمی دهند که دیگران را قضاوت کنید. وقتی می خواهیم لغت نامه ی احساساتمان را توسعه دهیم، متوجه می شویم که به عنوان مثال «عصبانیت» کوچکترین بخش این لغتنامه می باشد.

معمولا احساسات ما توسط افکار، تعبیرات، قضاوت ها و خاطراتمان برانگیخته می شود. قسمت سختی که برای شناخت این احساسات وجود دارد این است که آن ها می توانند ترکیبی باشند، یا حتی متضاد هم. به عنوان مثال: وقتی کسی را که دوست داریم دیر به خانه می آید، خیلی طبیعی است که همزمان خود را فراموش کنیم و عصبانی و ناراحت شویم. هنگامی که بتوانیم احساسات طبیعی همسرمان را بدانیم و برای آن نیز حکم صادر نکنیم، مسلما می توانیم به طور کامل روابط زناشویی خود را بهبود ببخشیم. بنابراین نتیجه می گیریم که احساس کردن یکی از خصوصیات انسان است. پس همیشه اعمال خود را قضاوت کنید، نه احساساتتان را!

همدردی

۶ – تمرین همدردی می تواند موثر باشد

وقتی افراد شروع به نق زدن می کنند و آن را بارها تکرار می کنند، اگر دلیل این کار را از آنان بپرسید، اکثرا می گویند به این دلیل که حرفشان شنیده نشده و یا مشکلی حل نشده دارند. آن ها وقتی احساسات خود را بروز می دهند به دنبال آن هستند تا کسی با آن ها همدردی کند. آن ها می خواهند دیده شوند و احساساتشان از طرف دیگران پذیرفته شود. آن ها توقع ندارند که دیگران با آن ها موافقت کنند و یا درکشان کنند، بلکه تنها می خواهند حس کنند که دیگران می فهمند در آن لحظه چه حالی دارند.

وقتی همسرتان از شما می خواهد به او توجه کنید به این معنی نیست که مشکل او را حل کنید، بلکه تنها می خواهد که احساساتش را درک کرده و آن را تایید کنید. در برخی مواقع تنها با گوش دادن می توانید این احساس را در آن ها ایجاد کنید و از بروز مشاجره های زناشویی تا حد زیادی جلوگیری نمایید.

سعی نکنید وقتی همسرتان دلیل بروز احساساتش را برای شما بازگو می کند، حالات دفاعی به خود بگیرید. و مانند یک بچه عصبانی فریاد بزنید «ازت متنفرم!» این مسئله غیرقابل کتمان است که والدین به احساسات بچه ها توجه بیشتری دارند تا احساسات زخم خورده ی خودشان. همین احساس همدردی را به همسرتان نیز نشان دهید. بنابراین مهربان بودن به معنی همدردی کردن است، نه لزوما درک کردن.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.