رایج ترین مشکلات خوابیدن کودکان نوپا

مشکلات خوابیدن کودکان ۱ تا ۶ سال و روش های برطرف کردن آن

دوستان عزیز سایت آگاه باشیم در این مقاله قصد داریم رایج ترین مشکلات خوابیدن کودکان ۱ تا ۶ سال یا به عبارتی کودکان نوپا را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله بزرگترین مسائلی که والدین در تربیت فرزند نوپای خود با آن رو به رو می شوند، می توان به خودداری کودک از خوابیدن که به آن مشکل آرام گرفتن نیز می گویند اشاره کرد.

بیرون آمدن کودک از تخت یا گهواره خود و گشت زدن و راه رفتن در خانه، که همه این ها مشکلات خوابیدن کودکان هستند، والدین را دچار دردسر می کنند. به ویژه این که در این سن کودکان دوست دارند، از هر چیزی سر در بیاورند و به عبارتی دیگر علاقه دارند تا به هر جایی سرک بکشند. کودکان در این سن دوست دارند توجه ها را به سمت خودشان جلب کنند و در این راه از انجام هیچ کاری دریغ نخواهند کرد!

مثلا کودکان زیادی در این سن برای آن که توجه اطرافیان را به خودشان جلب نمایند، لباس های خود را در می آورند. در همین سن می باشد که ترس از موجودات خیالی لولو و دیو در کودک ایجاد می شود. پدر و مادر در این سن بایستی با انجام کارهایی مراقبت لازم از تخیل فرزند خود را به عمل آورند، تا دچار مشکل خاصی نشود. بسیاری از این مشکلات خوابیدن کودکان تنها با درست خوابیدن آن ها رفع خواهند شد. یا اگر بهداشت مناسب خواب و یا به عبارتی عادات و رسوم هنگام خواب رعایت شوند، این قبیل از مشکلات خوابیدن کودکان به طور کل قابل رفع خواهند بود.

نکته ی دیگر که نباید آن را از یاد برد، این است که چنین مسائل تخیلی در کودکانی که در کنار والدین خویش می خوابند دیده نمی شود و یا آن که به میزان بسیار کمتری می باشد. لازم به ذکر است که چنین کودکانی با چنین تخیلی به آسانی به خواب نمی روند، یا آرام نمی گیرند و برای مجبور کردن آن ها به خوابیدن معمولا، والدین باید به همراه آن ها تا محل خوابشان بروند. هم چنین در برخی فرهنگ ها کودک از این که در کجا باید بخوابد منع نمی شود. به همین خاطر است که در این فرهنگ ها این دسته از مشکلات خوابیدن کودکان دیده نخواهد شد.

مشکلات خوابیدن کودکان

بهترین سن برای جدا کردن کودکان از والدین چه زمانی است؟

یکی از مشکلات موجود در فرهنگ این است که به دلیل وابستگی بیش از حد والدین به کودکان و گاهی به دلیل گرفتن احساس آرامش از آن ها، والدین دوست دارند که کودکان را کنار خود بخوابانند و قادر به جدا کردن محل خواب کودک از اتاق خود نیستند. بنابراین بعد از سال اول پدر و مادر به راحتی می توانند به انجام این کار دست بزنند.

هر چه زودتر کودکان از پدر و مادر خویش جدا شوند، این روند آسان تر و با آرامش بیشتری انجام خواهد شد و از بروز بعضی مشکلات خوابیدن کودکان در آینده جلوگیری خواهد کرد. اما هر چه سن جدا کردن محل خواب بالاتر برود، انجام این کار سخت و بعضا غیر ممکن خواهد شد.

برای آن که پس از اولین سال تولد کودک، او را مجبور به تنها خوابیدن کنید، پدر و مادر باید در اتاق خواب کودک حضور پیدا کنند، تا او به خواب برود. والدین و به ویژه مادر نباید هیچ قسمت از اندام خود مانند دست یا مو را در اختیار کودک قرار دهد و از همان ابتدا کودک را عادت دهند تا عروسک های خودش به ویژه عروسک های پشمالو که باعث احساس امنیت وی می شود، را به دست او دهند. این بخش آسان کار شما می باشد.

وقتی کار سخت می شود که کودک چندین بار از خواب بیدار شده و به همین منظور قصد دارد تا به محل خواب پدر و مادر خود آمده و در آنجا بخوابد. در اینجا مقاومت کردن پدر و مادر و به خصوص مادر نقشی مهم و اساسی را بازی می کند. مادر باید به کودک اعلام کند که به هیچ وجه این کار ممکن نیست، اما به کودک این اجازه داده می شود که با مادر به اتاقش برگردد و تا وقتی می خوابد مادر در کنارش بماند.

اگر مادر این روند را برای یک مدت خاص مثلا یک ماه ادامه دهد، اما سپس قید آن را زده و به کودک خود اجازه دهد که برای یک شب پیش او بخوابد، تمام زحمات او به باد خواهند رفت و مشکلات خوابیدن کودکان باز خواهد گشت.

وقتی سن کودک بالاتر برود و این اتفاق نیفتاده باشد، جدا کردن مرحله به مرحله توصیه می شود، یعنی کودک در مرحله اول در تخت خود در اتاق والدین می خوابد، بعد تخت او به تدریج فاصله بیشتری از تخت والدین می گیرد و در نهایت با انجام این کار کودک به اتاق خودش منتقل خواهد شد. در آخر و برای تشویق کودک خود می توانید، جایزه هایی را برای وی در نظر گرفته و مثلا بگویید اگر در فلان ساعت به خواب بروی و در اتاقت بخوابی این جایزه را به تو خواهم داد.

جایزه برای کودک

تهیه جوایز گران قیمت برای کودک کار صحیحی برای تشویق او نیست

لازم نیست که برای تشویق کودک خود از جوایز گران قیمتی استفاده کنید. برای نمونه استفاده از برچسب های ستاره ای می تواند یک انگیزه ی خوب برای کودک شما باشد، تا وظیفه ی خود را به درستی به انجام برساند. حال آن که با تهیه جوایز گران قیمت برای کودک، به او القا می کنید که هر بار مشکلی داشت، در صورت انجام آن می تواند هر آنچه از شما درخواست می کند را هدیه بگیرد. چنین کاری در آینده می تواند مشکلات فراوانی را برای شما به دنبال داشته باشد و به اصطلاح فرزند شما را لوس بار بیاورد.

همین برچسب های ستاره ای علاوه بر آن که به عنوان یک انگیزه برای کودک شما شناخته خواهند شد، می تواند برای او یک عامل سرگرم کننده نیز باشد. مثلا می توانید این برچسب ها را به سقف اتاق کودک بزنید که با درخشیدن هم جلوه ی زیبایی به کودک بدهند و هم باعث سرگرم شدن او و در نهایت خوابیدنش در آرامش بشوند. با انجام این کار شما رفتارهای صحیح را در کودک به وجود آورده و در نهایت مرحله جایزه دادن توسط شما به پایان خواهد رسید، همین طور هم این مشکلات خوابیدن کودکان را برطرف خواهید کرد.

نکات پایانی برای برطرف کردن مشکلات خوابیدن کودکان

به خاطر داشته باشید وقتی کودک بیدار می شود، بی قرار است و گریه و جیغ و داد می کند، بسیار اهمیت دارد که برخورد مادر با وی کاملا دوستانه باشد. با انجام این کار توسط مادر، کودک کم کم تجربه می کند که بی قراری اش منطقی نبوده و احساس امنیت به وی دست خواهد داد. به کودک خود یاد دهید که او می خوابد، ولی شما بیدار هستید و همه ی افراد نباید در یک ساعت مشخص به خواب بروند. او را مجبور کنید تا این حقیقت را بپذیرد.

هر چه باشد مادر با همه حس مادرانه اش و علاقه ای که به فرزند خویش دارد، گاهی پیش می آید که خسته می شود و نیاز به تجدید قوای خود دارد. بنابراین زود خواباندن کودک به مادر این فرصت را خواهد داد تا وقتی برای خودش داشته باشد و به امور روزانه خویش برسد و یا مقداری استراحت کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.