آشنایی با مفهوم ان ال پی و کاربردهای آن در زندگی

با استفاده از مفهوم ان ال پی به موفقیت همه جانبه برسید

دوستان عزیز سایت آگاه باشیم ما در این مقاله سعی داریم تا حدودی شما را با مفهوم ان ال پی و کاربردهای آن آشنا کنیم. اما در مورد این مبحث به طور کامل در کتاب صوتی «کاربرد NLP برای موفقیت در کار و زندگی» پرداخته ایم، که با مراجعه به قسمت فروشگاه سایت می توانید این محصول کاربردی و منحصر به فرد را تهیه کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

یکی از بهترین راه ها برای کارکردن با مفاهیم ان ال پی این است که برای خودتان بهترین حالت ها را پیدا کنید. به زبان ساده تر، برای این که خودتان باشید، بهترین راه را پیدا کنید. برای این کار باید گزینه هایی را که می توانید انجام دهید برای خودتان مشخص کنید.

مفهوم ان ال پی

برای شروع از خودتان سوال کنید، بهترین روش انجام این کارها کدام است:

  • یادگیری موثر
  • عمل کردن به بهترین شکل
  • ارتباط با دیگران

زمانی را در گذشته به یاد بیاورید که در هر کدام از این زمینه ها یک موقعیت خاص را به دست آورده اید. آن موقع چه طور بودید؟ کجا بودید؟ با چه کسی بودید؟ چه کار می کردید که مفید بود؟ چه چیزی برایتان اهمیت داشت؟ مجموعه ای از لنگرهای دیداری،شنیداری و حرکتی یا لمسی را برای خودتان تهیه کنید که احساس خوبی نسبت به خودتان و دیگران به شما می دهد. می توانید از کمک خانواده یا دوستان نیز استفاده کنید و با هم روی این مفهوم ان ال پی کار کنید.

شناسایی لنگرها در مفهوم ان ال پی

این که در خانه و محل کار، چه محرک هایی بیشترین تاثیر را روی شما می گذارند را پیدا کرده و بنویسید. تا کم کم نسبت به زمان هایی که احساس خوبی دارید و زمان هایی که چنین احساسی ندارید هوشیارتر شوید. هدف این کار این است که روی تجربه های مثبت خود تمرکز کنید و منفی ها را تغییر دهید یا رها کنید.

در فرصتی مناسب جزئیات مربوط به تجربیات مختلفی را بنویسید که، احساسات خوب و بد را در شما به وجود آورده است. این تجربه ها می توانند در ظاهر عادی و روزمره باشند، اما منحصر به فرد هستند. ممکن است در خانه از تصویر شومینه یا گلدان روی میز احساس خوبی نداشته باشید، یا از شنیدن آهنگ مورد علاقه احساس خوبی به شما دست بدهد.

ممکن است تصویر رایانه تان روی یک میز کار مرتب، صدای همهمه دیگران یا بوی چای داغ در محل کار احساس خوبی به شما بدهد. از طرفی دیگر اگر از زیاد بودن صدای تلویزیون یا اضافه شدن یک نامه به کارهای تلنبار شده عصبانی می شوید، برای تغییر دادن موضوعات منفی به مثبت، به راهکارهایی احتیاج دارید.

شما زمانی می توانید به بهترین شکل به امور روزمره جهت بدهید که بدانید چه چیزهایی را دوست دارید و چه چیزهایی را دوست ندارید. این ها لنگرهایی هستند که برای درک مفهوم ان ال پی باید به آن ها توجه کنید:

  • بصری:

تصاویر، رنگ ها، دکوراسیون

  • سمعی:

آهنگ، صدای افراد، صدای پرنده ها، سر و صدا

  • لمسی:

بافت ها، احساسات بدنی، احساسات عاطفی

  • بویایی:

بووها، مواد شیمیایی، عطرها

  • چشایی:

مزه ها، غذاها، نوشیدنی ها

هر چند وقت یک بار به این فهرست سری بزنید تا موارد بیشتری را پیدا کنید که حس خوبی به شما انتقال می دهند. اگر حس قالبی دارید، مثلا لنگرهای تان بیشتر تصویری است، ببینید آیا دارید اطلاعات را بدون دلیل فیلتر یا حذف می کنید؟!

لنگرها با گذشت زمان تغییر می کنند. وقتی روی چیزهایی که حالتان را خوب می کند و احساس خوبی را به شما منتقل می کند بیشتر متمرکز شوید،احتمالاً خواهید دید که موضوعات ناراحت کننده کم کم از دور خارج می شوند.

اکنون تمرینی می آوریم که به شما کمک می کند با استفاده از مفهوم ان ال پی عادت های روزانه سالم پیدا کنید. در طول هر روز پنج رویداد یا تجربه را انتخاب کنید که حالتان را خوب می کند. اتفاقات خوب را در یک دفترچه خصوصی بنویسید. معمولا چیزهای کوچک هستند که تفاوتی ایجاد می کنند. مثلا یک گفت و گوی صمیمانه، یک ژست مهربانانه، بوی خوب غذا، طلوع خورشید و …

وقتی احساس می کنید زیر فشار هستید به این دفترچه نگاهی بیندازید و حتما هر روز مدتی را به چیزهایی که برایتان مهم است اختصاص بدهید.

مفهوم ان ال پی لنگرها

با استفاده از مفهوم ان ال پی لنگرها را تغییر بدهید

بعضی وقتها لازم می شود بعضی از لنگرها را تغییر بدهیم. مثال ساده از زمانی است که می خواهیم عادت های بد را تغییر بدهیم. کسانی که رژیم لاغری دارند، اما هر وقت چای می نوشند یک شکلات هم همراهش می خورند، یک لنگر منفی برای خود ایجاد کرده اند. به عبارت دیگری نوشیدن چای مساوی است با خوردن شکلات.

یا کارمندی که به خاطر یک بار دعوا با مدیرش، هر روز صبح که سرکار می رود عصبانی می شود، احتمالا دیر یا زود بیماری های ناشی از استرس به سراغش می آید.

حساسیت زدایی

در مفهوم ان ال پی از رایج ترین روش های رهایی از احساسات منفی، حساسیت زدایی است. برای شروع لازم است حالت خنثی  پیدا کنید یا خود را از موضوع جدا کنید، بعد کم کم با مسئله روبرو شوید. بنابراین اگر موضوع رژیم لاغری باشد که گفتیم، اول باید این قدرت را در خود ایجاد کنید تا بتوانید به غذاهای چاق کننده بگویید: «نه ممنون!» بعد تمرین کنید که وقتی وسوسه می شوید این حالت قدرت را حفظ کنید. پس باید عادت های جدیدی را در خود به وجود بیاورید.

قطع کردن لنگر با استفاده از مفهوم ان ال پی

در مفهوم ان ال پی یکی دیگر از راهکارها این است که لنگر را قطع کنیم. این کار با فعال کردن همزمان دو لنگر ممکن می شود: لنگر منفی نامطلوب به علاوه یک لنگر مثبت، که لنگر منفی را رها می کنیم، ولی لنگر مثبت را پنج ثانیه دیگر نگه می داریم. حالت منفی از بین می رود و حالت مثبت می تواند باقی بماند.

درازتر کردن زنجیر لنگر با استفاده از مفهوم ان ال پی

در طول یک روز احساسات متعددی را تجربه می کنیم. لنگرها معمولاً به صورت زنجیره ای عمل می کنند، یعنی یک محرک باعث فعال شدن محرک بعدی می شود. بعضی وقت ها ایجاد یک زنجیره از لنگرها می تواند به کارمان بیاید. هر حلقه این زنجیره محرکی برای حلقه بعدی می شود و به این صورت سلسله ای از حالت های مختلف را در ما به وجود می آورد.

وقتی جهش از حالت فعلی به حالت دلخواه با یک قدم خیلی سخت است، با استفاده از مفهوم ان ال پی می توانید زنجیره ای از لنگرها را ایجاد کنید که برای رسیدن به حالت دلخواه قدم به قدم از آن عبور کنید. مثلا اگر عصبانی هستید و می خواهید آرام باشید، این جهش زیادی بلند است. بنابراین می توانید در اولین قدم از خشم به نگرانی بروید. دومین قدم می تواند کنجکاوی باشد، قدم آخر هم حرکت از کنجکاوی به آرامش است.

برای حرکت از هر مرحله به مرحله بعد باید لنگر جدیدی را فعال کنید، تا بالاخره به حالت دلخواه تان برسید. کنجکاوی و سردرگمی قدم های موقت مفیدی برای طرح دادن حالات خودتان و دیگران هستند. این دو قدم موقعیت هایی را که بار عاطفی شدیدی دارند، خنثی می کنند.

دریکی از پروژه های مشاوره ای هر وقت بحث سنگین می شد، یکی از مدیران ارشد آن را متوقف می کرد و می گفت: «من گیج شدم، می شود یک نفر دوباره این قسمت را توضیح دهد؟» این روش به عنوان راهی برای خنثی کردن شرایط و بروز ایده های جدید، بسیار مفید بود. وقتی یکی می گفت من گیج شدم، همه سرعت شان را کمتر می کردند و خودشان هم  بررسی می کردند که آن مطلب را چقدر متوجه شده اند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.