نکاتی در مورد حیا و حجاب که خانم ها و آقایان باید بدانند

مزایای رعایت حیا و حجاب برای مرد و زن

یکی از وظایف زن و مرد در رابطه زناشویی این است که حدود حیا و حجاب را بشناسند و مرزهای خود را با غریبه ها حفظ کنند. رعایت حیا و حجاب، هم برای زنان و هم برای مردان ضروری است؛ اما رعایت حیا و حجاب برای زنان مهم تر و اساسی تر است. دین اسلام، به زنان سفارش می کند که در رابطه زناشویی برای همسر خود عشوه گری و دلربایی کنند و خود را برای همسر آرایش و خوشبو نمایند. این موضوع یکی از وظایف زنان محسوب می شود.

پادکست نکاتی در مورد حیا و حجاب

اما در دین اسلام، اعمالی که موجب جلب توجه نامحرمان می شود به شدت نهی شده است. کارهایی نظیر لباس های تنگ پوشیدن، آرایش کردن، لبخند زدن، سخن گفتن با ناز و ادا، نگاه کردن به نامحرم و دلبری کردن در حضور مردان نامحرم از جمله کارهای حرام و ناپسند است. زنان باید برای حضور در جامعه و سخن گفتن با مردان نامحرم، آداب مخصوص این کار را رعایت کنند.

در قرآن برای نگاه زن به مرد نامحرم و نگاه مرد نامحرم به زن احکام خاصی ذکر شده است که در سوره نور آن ها را می خوانیم. قرآن کریم، هم زنان و هم مردان را به چشم پوشی از نامحرمان و حفظ حیا امر کرده است و در مورد مردان می فرماید: «به مردان مؤمن بگو چشم های خود را فرو بندند و اندام جنسی خود را حفظ کنند که این برایشان شایسته تر است و خداوند به آنچه انجام می دهند دانا است.»

هم چنین قرآن کریم در مورد رعایت حیا و حجاب زنان چنین فرموده است: «ای پیامبر به زنان با ایمان بگو چشمان خود را روی نامحرم فرو بندند و اندام خویش را از دسترس نامحرم حفظ کنند و زیبایی و زینت خود را آشکار نکنند و گردن و سینه خود را بپوشانند.» رسول خدا (ص) همچنین فرمود: «عفت و پاکدامنی، زینت زنان است.»

امام صادق (ع) در مورد حیای زنان می فرماید: «بهترین زنان شما، کسانی اند که وقتی نزد شوهر خود می روند، با بیرون آوردن لباس خود، حیا را نیز کنار می زنند و با پوشیدن لباس، لباس حیا را نیز می پوشند.» منظور از این حدیث این نورانی این است که بهترین زنان، زنانی هستند که هرچه دلربایی دارند، فقط برای شوهرشان آشکار می کنند و در برابر افرادی غیر شوهرشان، حدود حیا و حجاب را به خوبی رعایت می کنند.

جابر بن حیان از قول پیامبر (ص) می گوید: «بهترین زنان شما کسانی اند که با شوهر خود بی پرده اند؛ ولی با بیگانگان، با عفت رفتار می کنند. سخن شوهر خود را گوش می کنند و شوهر در خلوت هرچه از آنان می خواهد، دریغ نمی کنند.» همین طور از رسول خدا (ص) نقل است که فرمود: «بهترین زنان شما کسانی هستند که در مقابل نامحرمان، پاکدامن و عفیف باشند و در برابر شوهر خود با شهوت و عشق بازی رفتار کنند.»

حیا و حجاب

از این دو حدیث ارزشمند متوجه می شویم که زنان باید در برابر نامحرمان و افراد بیگانه با تمام وجود، از ناموس خود مراقبت کنند و به هیچ عنوان، حتی با نوع لباس، استفاده از بوی خوش و مانند این ها باعث جلب توجه مردان نامحرم نشوند. زنان می توانند در حضور همسر خود برای او عشوه گری و دلبری کنند، ولی در برابر دیگران چنین حقی را ندارند. حیا و حجاب زنان، سپر محکمی است که از آن ها در برابر انحراف و لغزش محافظت می کند. زنان با داشتن حجاب و عفاف، می توانند از ارزش های خود دفاع کنند و مراقب زیبایی هایشان باشند. قرآن در مورد سخن گفتن زن در مقابل مرد نامحرم می فرماید: «با ناز و غمزه سخن نگویید که بیمار دلان، در شما طمع می کنند.»

در زمان پیامبر (ص) نقل شده است که مرد نابینایی به نام ابن مکتوم می خواست به خدمت رسول خدا (ص) برسد. دو نفر از همسران پیامبر به نام عایشه و حفصه در آن مکان حضور داشتند. حضرت به آن ها فرمود: «برخیزید، بروید داخل اتاق!» آن ها گفتند: «او که مردی نابینا است!» حضرت فرمود: «درست است که او شما را نمی بیند، ولی شما که او را می بینید.» دین اسلام تا این حد، حفظ حدود و مرزها را واجب می داند.

پیامبر (ص) می فرماید: «اگر خانمی از جایی که نشسته بود برخاست مرد نامحرم نباید جای او بنشیند تا آن مکان سرد شود.» یعنی هر عملی که باعث جلب توجه مردان شود، از نظر دین اسلام ناپسند است. در همین راستا نقل است که امیرالمومنین (ع) به زنان سلام می کرد؛ اما دوست نداشت به زنان جوان سلام کند. مردان نیز باید در حفظ حیا و حجاب خانواده تلاش کنند؛ به این طریق که پای هر مردی را به خانه باز نکنند و از ورود افراد ناسالم به خانه خودداری کنند. شوهران باید توجه کنند که تنها باید مردانی را وارد خانه خود کنند که از نظر روحی و فکری سالم هستند.

نکته ای که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، ماندن زن و مرد نامحرم، در یک جای خلوت است. پیامبر خدا (ص) می فرماید: «کسی که به خدا و معاد ایمان دارد، نباید در جایی بخوابد که زن نامحرمی صدای نفس کشیدن او را بشنود.» همچنین فرمود: «هرگاه زن و مرد نامحرمی در جای خلوتی قرار گیرند، شکی نیست که شخص سوم، شیطان خواهد بود تا آن ها را به گناه اندازد.» بنابراین زنان و مردان باید به این موضوع توجه داشته باشند.

دین اسلام به زنان اجازه نمی دهد که خود را آراسته کنند و خوشبو از خانه بیرون بروند؛ زیرا در این کار، امکان لغزش و خطا وجود دارد. این موضوع برای پاسداری از شخصیت زن بسیار مهم است. از رسول خدا (ص) نقل است که فرمود: «زنان امت من را دو چیز هلاک می کند؛ یکی طلا و زیور آلات و دیگری لباس نازک و بدن نما.» هم چنین می فرماید: «زن اگر خود را برای غیر همسر خوشبو کند، این کارش ننگ و عار است و آتش جهنم را در پی دارد.»

آرایش کردن برای غیر از شوهر از جمله کارهایی است که به شدن نهی شده است. رسول خدا (ص) می فرماید: «خداوند، انسان با حیا و با عفت را دوست دارد.» همچنین فرمود: «حیا، همه دین است.» امام صادق (ع) می فرماید: «آدم بی حیا، ایمان ندارد.» امام على (ع) همچنین می فرماید: «حیا، از کار زشت جلوگیری می کند.»، «بهترین لباس های دنیا، حیا است.»، « حیا، وسیله رسیدن به تمام زیبایی ها است.»

حیا و حجاب

۱۱ مورد مهم در مورد حیا و حجاب

در این بخش بهتر است کمی بیشتر به مفهوم حیا و حجاب بپردازیم. داشتن حیا، مانند سدی فولادی در برابر انحراف ها و گناهان عمل می کند. هم مردان و هم زنان باید پاسدار حیا و حجاب خود باشند. حیا فقط به معنای پوشیدن بدن و موها در برابر نامحرم نیست؛ بلکه نوع صحبت کردن، خندیدن و… نیز نوعی حفظ حرمت و حیا به شمار می رود. از احادیث و آیات قرآن این گونه استنباط می شود که حفظ حرمت ها شامل موارد زیر می شود:

۱ – پوشش تمام بدن زن و تمام موی سر، به استثنای صورت و دست ها تا مچ که پوشانیدن آن ها واجب نیست؛ ولی بهتر است خانم ها احتیاط کنند و آن قسمت ها را هم از نامحرمان بپوشانند.

۲ – انتخاب پوشش مناسب، مثل مقنعه یا روسری. البته به دلایلی مقنعه بهتر از روسری است؛ زیرا تمام سینه و گردن را پوشش می دهد. هم چنین استفاده از چادر مناسب و پوشیدن شلوار نیز باید توسط خانم ها انجام شود.

۳ – پوشیدن جوراب مناسب و ضخیم. به گونه ای که حجم پاها مشخص نباشد.

۴ – پرهیز از لباس های بدن نما و جوراب های نازک.

۵ – عدم استفاده از بوی خوش در بیرون از خانه. حتی بوی صابون و شامپوی معطر نیز در برابر نامحرمان ممنوع است.

۶ – یکی از جنبه های حیا این است که زن در بیرون از خانه و در برابر مرد نامحرم خودش را آرایش نکند؛ زیرا آرایش کردن برای غیر از شوهر با حیا منافات دارد و باعث کشیده شدن به سمت گناه می شود.

۷ – خودداری از پوشیدن زیورآلات به شیوه ای که برای نامحرمان آشکار باشد.

۸ – یکی از مصادیق حیا که کمتر رعایت می شود این است که زن و شوهر در حضور دختران و پسران بزرگ خود و مردان خانواده که محرم هستند، حیا را رعایت کنند و کارهای خارج از نزاکت و حیا را انجام ندهند. مثلا از هرگونه حرکت شوخی در حضور دیگران و به خصوص فرزندان مجردشان خودداری کنند و انجام این کارها را به خلوتشان اختصاص دهند. مادران نیز باید در خانه از پوشیدن لباس های باز و جذب بدن خودداری کنند.

۹ – زن و شوهر باید بدانند که بسیاری از خویشاوندان مانند خواهر زن و برادر شوهر محرم نیستند و مرزها و حدود باید در مقابل آن ها رعایت شود. نسبت خویشاوندی باعث محرمیت افراد نمی شود. پوشیدن لباس های آستین کوتاه، نداشتن جوراب و روسری، باز بودن گردن، سینه و … در شان یک خانواده مسلمان و با حیا نیست. زنان نیز نباید با برادر شوهر خود در یک جای خلوت بمانند؛ زیرا احتمال گناه و خطا زیاد است.

۱۰ – دختر و پسر تا عقد شرعی خوانده نشود، محرم نیستند. نامزد هم شدن، حلقه دست کردن و مانند این ها، محرمیت نمی آورد؛ در نتیجه باید دختر و پسر مانند دو نامحرم با هم رفتار کنند تا زمانی که صیغه عقد خوانده شود.

۱۱ – عقدی به نام عقد خواهر و برادری وجود ندارد. تنها عقدی که محرمیت می آورد، عقد ازدواج دائم یا عقد ازدواج موقت است. وقتی عقد به صورت شرعی خوانده می شود، هرگونه رابطه ای حلال می شود و ممنوعیتی از نظر شرع ندارد.

در اتمام این بخش، این احادیث و روایات را از به یاد داشته باشید. امام صادق (ع) فرمود: هرگاه خانمی نمازهای پنج گانه را به جا آورد، ماه رمضان را روزه بدارد، از شوهرش اطاعت کند، حیا و حجاب داشته باشد و حق على (ع) بشناسد، از هر یک از درهای بهشت که دوست دارد، وارد می شود.»

خانمی حضور پیامبر (ص) آمد و عرض کرد: «حق شوهر بر زن چیست؟» حضرت فرمود: «این که او را اطاعت کند، نافرمانی اش نکند، بدون اجازه او از خانه اش صدقه ندهد، بدون اجازه اش روزه مستحبی نگیرد و هرگاه خواست از او بهره جنسی ببرد، مانع نشود؛ هرچند بر گرده شتر سوار باشد و بدون اجازه او از خانه خارج نشود که ملائکه او را نفرین خواهند کرد.» زن پرسید: «ای رسول خدا! حق چه کسی بر مرد بیشتر است؟» حضرت فرمود: «پدر و مادرش.» زن پرسید: «چه کسی بر زن بیشتر حق دارد؟» حضرت فرمود: «شوهرش».

در روایتی آمده است که اسماء، دختر یزید انصاری، حضور پیامبر (ص) رسید و گفت: «من نماینده زنان و فرستاده آنان هستم و چون می خواستم حضور شما برسم، هر زنی که فهمید به شما گفت: ما به تو ایمان آوردیم، اما ما زنان در خانه محصور شدیم تا شوهران را از نظر جنسی سیر کنیم، فرزندان آن ها را در شکم خود نگهداری کنیم و کارهای منزل را انجام دهیم. ما از ثواب نماز جمعه، جهاد، حج و… محروم هستیم. و وقتی یکی از شما مردان به جهاد یا حج عمره برود، ما باید فرزندانتان را نگهداری کنیم، از اموال تان مراقبت کنیم و مانند این ها. خلاصه این که تمام کارهای ثواب برای شما مردان است و ما زنان باید فقط کار خانه را انجام دهیم و در اجر شما شریک نیستیم!»

پیامبر خدا (ص) قدرت سخنوری اسما را تحسین کرد و سپس فرمود: «ای خانم! برگرد و از قول من به تمام زنانی که تو را فرستاده اند بگو: خوب شوهرداری کردن شما و به دست آوردن رضایت شوهر، با تمام این کارهای خوب برابر است؛ زیرا موفقیت مرد در کارهای خیر، در گرو همکاری خانم او است.» بعد از شنیدن این سخنان، اسما با خوشحالی به سمت زنان برگشت.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.