آیا وظایف پدران در دوران بارداری را می شناسید؟!

آیا می دانید وظایف پدران در دوران بارداری چیست؟!

مسلما پدر شدن مسئولیت سنگینی است که مردان باید به دوش بکشند. اما سوال اینجاست که قبل از به دنیا آمدن فرزندشان و در ۹ ماه بارداری آن ها باید تنها نقش یک تماشاچی را داشته باشند؟ باید بگوییم که این یک باور غلط در بین افراد می باشد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی نقش پدران در قرن ۲۱ بیشتر شده است. شما می توانید این نقش و تمام وظایف پدران در دوران بارداری را از اولین دیدار با پزشک تا همراهی در اتاق زایمان در نظر بگیرید.

بدین گونه است که می توان گفت در این قرن وظایف پدران در دوران بارداری همسران بسیار پیچیده و بیشتر شده است. همراهی در تمامی جلسات معاینات و سونوگرافی و بی شک گوش دادن به صدای قلب بچه در اولین سونوگرافی می تواند حسی سرشار از عشق را در وجودتان سرازیر کند.

دوستان عزیز سایت آگاه باشیم ما در کتاب صوتی آموزش جامع بارداری (۱) تمامی اطلاعات، آمادگی ها و آموزش های لازم برای قبل و دوران بارداری را با تمام جزئیات در اختیار شما قرار داده ایم. شما می توانید با مراجعه به قسمت فروشگاه سایت کتاب صوتی آموزش جامع بارداری (۱) را تهیه کرده و با آگاهی کامل از دوران بارداری خود نهایت لذت را ببرید. در ادامه با ما همراه باشید.

اگر شما پدر بیولوژیکی فرزندتان هستید در میان گذاشتن سابقه ی پزشکی شخصی و خانوادگی با پزشک همسرتان می تواند به او کمک کند و بهترین مراقبت دوران بارداری را برای کودک فراهم آورد. صحبت کردن با همسرتان می تواند یکی دیگر از وظایف پدران در دوران بارداری باشد که به او روحیه می دهد، تا این ماه های پرفشار و حساس بارداری را به سلامت سپری کند. این صحبت کردن می تواند هر دوی شما را درباره احساساتتان و همچنین حالت های فیزیکی همسرتان آگاه کند و موجب می شود که احساس کنید معلومات بیشتری درباره ی بارداری دارید.

با ماساژ دادن شکم همسرتان و صحبت کردن با بچه در شکم همسرتان این اجازه را به خودتان می دهید که شناخت بیشتری نسبت به فرزندتان پیدا کنید. در هفته های شانزدهم تا بیستم به راحتی می توانید حرکت های بچه را از طریق شکم همسرتان حس کنید. این احساس شگفت انگیزترین حسی است که پدران و مادران در طول دوران بارداری تجربه می کنند.

از دیگر وظایف پدران در دوران بارداری شرکت در کلاس های بارداری به همراه همسرتان است. شما با این کار می توانید به روند زایمان او کمک کرده و متوجه می شوید که در انتظار بچه بودن چقدر زیباست. همچنین می توانید از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید و سعی کنید به طور مداوم همراه همسرتان ورزش کنید. این مورد نه تنها برای شما بلکه برای همسرتان نیز مفید و موثر خواهد بود. از کشیدن سیگار در نزدیکی همسرتان خودداری کنید، زیرا مواد شیمیایی موجود در دود سیگار برای بچه بسیار خطرناک است.

گذشتن از سه ماه اول بارداری

مسلما عکس هایی را دیده اید که مردان بر روی برآمدگی شکم خانم ها دست گذاشته اند و لبخند می زنند باید بدانید که این عکس ها مربوط به سه ماه دوم بارداری می باشد. اگر اولین بار است که حس پدر و مادر بودن را تجربه می کنید، مطمئنا در سه ماه اول بارداری با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده اید. درست است که همسرتان تغییری نکرده و شکم برآمده ای ندارد ولی حالات او مانند کسی است که چیز فاسدی خورده است. به عنوان مثال با دیدن غذا حالت تهوع می گیرد و استفراغ می کند. ممکن است هر دو ساعت احساس گرسنگی و ضعف داشته باشد، بدون هیچ دلیلی گریه کند و جالب تر این که هر چیزی که هوس می کند را باید همان لحظه برای او فراهم کنید.

در واقع بارداری یک تحول بزرگ، شگفت انگیز و اما نامرئی می باشد که در بدن همسرتان رخ می دهد. افزایش هورمون ها باعث می شود تا بدن همسرتان برای نگهداری از بچه آمادگی پیدا کند که این عمل نشانه های بسیاری دارد، اما راه های بسیاری برای انجام وظایف پدران در دوران بارداری وجود دارد که می توانید آن ها را انجام دهید:

کاهش عواملی که باعث حالت تهوع می شوند

حالت تهوع و بارداری دو کلمه ای هستند که با هم عجین شده اند و معمولا خانم ها در هر روز هفته ۲۴ ساعت حالت تهوع و دل آشوبه دارند و این حالت معمولا تا هفته ی چهاردهم ادامه دارد. اما شما به عنوان یک پدر و همسر نمونه می توانید با انجام درست وظایف پدران در دوران بارداری به همسرتان در این مسیر کمک کنید.

به عنوان مثال می توانید وعده های کوچک غذایی درست کرده و به او غذا دهید و نگذارید طولانی مدت گرسنه بماند. زیرا این مورد خود باعث حالت تهوع می شود. مایعات زیاد مصرف کنید و از خوراکی هایی که بوی آن ها حالش را بدتر می کند دوری کنید. این کارهای به ظاهر کوچک باعث می شود که همسرتان کمتر ترش کند و همچنین مشکل یبوست را پشت سر بگذارد.
در زمان خستگی به همسرتان کمک کنید

در روزها و ماه های اول بارداری نیاز است که بدن همسرتان به تغییر و تحولاتی که در بدنشان ایجاد شده است عادت کند. از همین رو تپش قلب و تند شدن نبض از اولین نشانه های آن می باشد که خستگی مفرطی را برای زنان در پی دارد. بنابراین یکی از وظایف پدران در دوران بارداری این است که شما به راحتی می توانید با استراحت دادن به او، کمک بزرگی کنید. سعی کنید از نق زدن بپرهیزید و به مقدار کافی پروتئین و آهن را در برنامه غذایی او قرار دهید. همچنین فعالیت های بدنی می تواند بدن همسرتان را در برابر خستگی مقاوم کند.

وظایف پدران در دوران بارداری

تغییرات خلق و خو

تغییرات هورمونی در همسرتان به گونه ای است که ممکن است لحظه ای خوشحال و لحظه ای دیگر در حال گریه باشد و باید بدانید که در اکثر مواقع نمی داند که چرا چنین احساسی دارد. شما در این مواقع لحظات سختی را پشت سر می گذارید و مهم این است که از آن جان سالم به در ببرید. اما پس از گذشتن از سه ماهه دوم بارداری این خلق و خو ثبات پیدا می کند و با انجام درست وظایف پدران در دوران بارداری آرامش به زندگی برمی گردد.

نشانه های تغییر در مردان

تحقیقات نشان داده است که در بدن برخی از مردانی که با همسرشان رابطه بسیار نزدیکی دارند، تغییرات هورمونی نیز ایجاد می شود و غرایز پدری آن ها شکوفا می شود و به سرعت افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال:

-هورمون پرولاکتین یک هورمونه زنانه می باشد که به مادران کمک می کند تا شیر بسازند در مردان نیز وجود دارد و درست پیش از به دنیا آمدن بچه به مقدار بسیار زیادی بالا می رود.

-هورمون کورتیزول که یک هورمون واکنش دهنده به تنش است، پیش از تولد بچه و حتی در طول روند زایمان افزایش پیدا می کند و به پدران کمک می کند تا توجه بیشتری به نوزادان خود داشته باشند و بتوانند ارتباط بهتری با آنان پیدا کنند.

-هورمون تستوسترون همان طور که می دانید یک هورمون مردانه است که پس از تولد بچه به حد قابل توجهی پایین می آید و نشان دهنده این است که تمرکز روی پرورش بچه است نه رفتار رقیبانه.

طی تحقیقات انجام شده به طور کلی عنوان شده است که الگوهای هورمونی بارداری در مردان ارتباط بسیار نزدیکی با تغییرات هورمونی همسرشان دارد؛ در حالی که هر چه تعداد روزهای باقی مانده به زایمان کمتر می شود، تغییرات هورمونی در زنان دچار تغییرات بیشتری می شود. این نشان می دهد که هر چه ارتباط بین زوج ها نزدیک تر باشد، تغییرات فیزیکی که مرد تجربه می کند بسیار بیشتر است.

رابطه ی جنسی در دوران بارداری

نگرانی های زیادی در این رابطه وجود دارد که بارداری می تواند چه تغییراتی در فعالیت جنسی با همسرتان ایجاد کند و وظایف پدران در دوران بارداری در این زمینه چگونه است؟! از همین رو در این قسمت به بررسی این مسئله می پردازیم:

تا زمانی که بارداری به صورت عادی پیش می رود و همسرتان هم به آمیزش جنسی تمایل دارد، می توانید هر چند بار که می خواهید این فعالیت را انجام دهید. اما باید بدانید که در سه ماه اول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و حالت تهوعی که وجود دارد، ممکن است این میل در خانم ها کاهش پیدا کند. اما در سه ماه دوم تقریبا می توان گفت که همه چیز به حالت عادی برمی گردد. اما ممکن است این سوال ذهنتان را به خود مشغول کند که آیا ممکن است رابطه ی جنسی در بارداری به بچه آسیب برساند؟!

باید بدانید که فرزندتان توسط مایع آمنیوتیک در رحم همسرتان و نیز توده ی مسدود کننده ی مکوزی محافظت می شود که گردن رحم را در بیشتر دوران بارداری مسدود کرده است. از همین رو با اطمینان می توان گفت که فعالیت جنسی هیچ آسیبی به بچه نمی رساند. بهترین وضعیتی که می توانید برای داشتن رابطه جنسی در نظر بگیرید این است که به پهلو کنار همسرتان دراز کشیده و یا خود را در زیر یا پشت او قرار دهید. در این صورت می توانید لذت و آرامش خاطر دو طرفه ای را تجربه کنید. باید دقت داشته باشید که اگر از بیماری عفونی قابل انتقالی رنج می برید، حتما از وسایل پیشگیری نظیر کاندوم استفاده کنید تا مشکلی برای همسر و فرزندتان پیش نیاید.

نگرانی های زایمان و به دنیا آمدن بچه

همواره نزدیک شدن به تاریخ زایمان باعث می شود که نگرانی، هیجان و اضطراب افزایش پیدا کند و مسئولیت ها و وظایف پدران در دوران بارداری بیشتر از قبل خودش را نشان دهد. اما شما در حین زایمان می توانید به عنوان یک همراه خوب قوت قلب دهنده و هماهنگ کننده تدارکات باشید و به همراه همسرتان برای زایمان آماده شوید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.